КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 5 філософія Нового часу 12 страница
Гегель розрізняв абстрактне і конкретне заперечення. Тільки останнє є моментом розвитку, виникнення нового зі збереженням життєздатних елементів старого. Таке конкретне заперечення він називав "зняттям". За першим запереченням, стверджував філософ, йде друге. Відбувається заперечення заперечення. Воно "знімає" старе заперечення і відновлює на новій основі й у новій формі те, що
Тема 6 Німецька класична філософія
заперечувалось раніше. Проте це не повторення старого і не повернення до вихідного пункту, а новий, вищий ступінь розвитку. На жаль, цей діалектичний за природою процес Гегель вклав у шаблон "тріади": "теза — антитеза — синтез", під який намагався "підігнати" всі процеси розвитку. Будь-яке поняття, за Гегелем, є не тільки чимось загальним, а й одиничним й особливим. У понятті загальне, одиничне, особливе так само нероздільні, як нероздільні тотожність і відмінність. Абстрактної істини немає. Істина завжди конкретна. Всі ці та інші відкриття Гегеля мають величезне значення. Проте не треба забувати, що всі вони стосуються лише творчості абсолютної ідеї. Гегель поставив питання про співвідношення теоретичного знання і практичної діяльності, зв'язок теорії і практики. Він дійшов висновку, що перетворення дійсності й пізнання її утворюють єдиний процес. Але знову-таки практика в Гегеля — це не застосування матеріальних засобів для зміни і пізнання дійсності, а діяльність мислення, абсолютної ідеї, що творить світ, пізнаючи себе. Таким чином, логіка в Гегеля є наукою про ідею в собі й для себе. Наукою про ідею в її небутті є філософія природи. Абсолютна ідея, пізнавши власний зміст, вирішує відпустити себе як природу. У Гегеля немає відповіді на запитання про існування абсолютної ідеї до природи, так би мовити, у "чистому вигляді". Вона в нього поза часом, як і природа. Проте Гегель в основному солідарний з християнським догматом про створення світу, але в оновленому вигляді: світ створений, твориться тепер, буде вічно створюватися. Головними формами відчуженого, природного буття абсолютної ідеї в Гегеля є механіка, фізика, органіка. Механіка вивчає простір, час, матерію, рух, всесвітнє тяжіння. Матерія і рух нерозривно пов'язані. Немає матерії без руху і руху без матерії. Але матерія — лише зовнішній вияв абсолютної ідеї, рух — тільки переміщення в просторі, кругообіг, повторення того, що було раніше. Фізика — вчення про небесні тіла, світло, теплоту тощо. Органіка включає геологію, ботаніку, зоологію. Матерія, за характеристикою Гегеля, інертна, млява, не здатна до розвитку. Тому філософія природи в цілому — най-слабша частина його системи. Розгляд абсолютної ідеї на завершальному етапі її розвитку, коли вона залишає природу і повертається до самої себе, становить зміст духу. Це третя частина філософської системи Гегеля — ідеалістичне вчення про розвиток індивідуальної і суспільної свідомості, в якому історія людства зводиться до історії його духовного розвитку, пізнання і самопізнання. Філософія духу складається з учень про суб'єктивний дух — антропології, феноменології, психології; про об'єктивний дух — права, моральності, держави; про абсолютний дух — мистецтва, релігії, філософії. Отже, гегелівський діалектичний метод — прогресивна складова розглянутої філософії. її система, тобто вчення про природу, людину, суспільство як форми існування абсолютної ідеї, консервативна. Матеріалістичні тенденції в розвитку філософської думки Гегель або ігнорував, або фальсифікував. Завершив він свою систему тим, що оголосив її кінцевим пунктом розвитку філософії взагалі. Ним самим проголошений принцип розвитку розбився об його догматичну систему. 6.4. Антропологічний матеріалізм Л. Фейєрбаха Матеріалізм і атеїзм німецької класичної філософії представлені, головним чином, творчістю Людвіга Фейєрбаха (1804—1872). Він був сином відомого юриста. Після закінчення гімназії вчився на теологічному факультеті Гейдельберзького університету, проте незабаром розчарувався в богослов'ї і через рік переїхав до Берліна, де в університеті слухав лекції Г. Гегеля. Після закінчення Берлінського університету захистив у 1828 р. в Ерлангенському університеті дисертацію "Про єдиний, загальний і нескінченний розум". Дисертація у цілому була витримана в дусі гегелівського ідеалізму, але Л. Фе-йєрбах у ній розійшовся з Г. Гегелем у ставленні до релігії взагалі й християнської зокрема. Він обстоював у дисертації ідею несумісності релігії та істини. Тема 6 В Ерлангєнському університеті приват-доцент Фейєрбах читав курси "Гегелівської філософії" та "Історії нової філософії". 1830 р. він анонімно опублікував "Думки про смерть і безсмертя", в яких відкинув ідею безсмертя душі. Авторство було встановлено, книгу конфісковано, а Фейєрбаха позбавлено права викладання. 1836 р. він одружився і впродовж 25 років майже безвиїзно жив у селі Брукберг, де його дружина була співвласницею невеличкої порцелянової фабрики. 1869 р. фабрика збанкрутувала. Останні роки життя філософ провів у жахливій злиденності. Остаточний розрив Фейєрбаха з ідеалізмом припадає на 1839 р., коли була опублікована його праця "До критики філософії Гегеля". У ній він матеріалістично вирішував основне питання філософії, а природу, буття, матерію розглядав як реальність, що з необхідністю породжує мислячий розум. 1841 р. вийшла головна праця Фейєрбаха — "Сутність християнства". У наступні роки були опубліковані такі його твори, як "Попередні тези до реформи філософії" (1842), "Основні положення філософії майбутнього" (1843) та ін. Фейєрбах вітав революцію 1848 р. Він був депутатом франкфуртських Національних зборів (1848 р.). В останні роки життя виявляв інтерес до соціальних і економічних проблем, вивчав "Капітал" К. Маркса, а 1870 р. вступив до Соціал-де-мократичної партії Німеччини. Найперше завдання філософії Фейєрбах вбачав у критиці релігії, викритті тих ілюзій, що становлять сутність релігійної свідомості. Він розглядав філософію і релігію як світорозуміння, що взаємно виключають одне одного: в основі релігії — віра в догмати, а філософії — знання істинної природи речей. Живучість релігії Фейєрбах пояснював не тільки обманом і неуцтвом людей, а й умовами їхнього життя. Першоджерело релігійних ілюзій він вбачав у почутті залежності, обмеженості, безсиллі людини стосовно непідвладних її волі стихій і сил. Безсилля шукає вихід у фантазії, яка породжує надії і розраду, — так виникають образи богів як джерел здійснення людських сподівань. "Людина вірить у богів не тільки тому, що в неї є фантазія і почуття, а й тому, що в неї є прагнення бути щасливою. Вона вірить у блаженну істоту не тільки тому, що вона має Німецька класична філософія уявлення про блаженство, а й тому, що вона сама хоче бути блаженною; вона вірить у досконалу істоту тому, що вона сама хоче бути досконалою; вона вірить у безсмертну істоту тому, що сама не бажає померти"1. Отже, релігія, вважав Фейєрбах, виникла з відчуженості людської сутності внаслідок приписування Богові тих атрибутів, які насправді належать самій людині. Бог є те, чим людина насправді хоче бути. "Нескінченна, або божественна, сутність є духовною сутністю людини, яка, однак, відособлюється від людини і уявляється як самостійна істота"2. Очевидною є ілюзія, яка важко викорінюється: дійсний творець Бога — людина — розглядається як творіння Бога, ставиться в залежність від нього і, таким чином, втрачає свободу і самостійність. Релігія, за висновком Фейєрбаха, паралізує прагнення людини до кращого життя в реальному світі й до перетворення цього світу, замінює його покірне і терпляче очікування прийдешньої надприродної віддачі. Звільнення від релігійних помилок Фейєрбах вбачав у розумінні людини не як творіння Бога, а як найдосконалішої частини природи. Природа, доводив він, існує незалежно від будь-якої філософії. Вона є тією основою, на якій виросли люди. Поза природою і людиною немає нічого, а вищі істоти — це лише фантастичні відображення нашої власної сутності. Так критика релігії переросла у Фейєрбаха в критику філософського ідеалізму, насамперед німецького класичного ідеалізму. Основну ваду ідеалізму він вбачав у ототожненні буття і мислення. "...Уявне буття не є дійсним буттям. Образ цього буття поза мисленням, субстрат реальності"3. Ідеалістична філософія, за Фейєрбахом, є спекулятивною. Філософ, який розмірковує про абсолютний розум, що нібито утворює приховану основу всього сущого, по суті, лише витончено викладає релігійні уявлення про Бога і створення ним світу. Проте Фейєрбах не ставив знака рівності між ідеалістич- 1 Фейєрбах Л. Избранньїе философские произведєния: в 2 т. / 2 Там же. — С. 320. Тема 6 ною філософією і релігією. Він вказував на те, що раціоналістичне тлумачення релігії ідеалізмом веде до суперечності з релігійними догмами, які, за своєю суттю, непримиренні з наукою, розумом, логікою. Теїзм розуміє Бога як чуттєву істоту, особистість, що перебуває поза світом, а ідеалістична філософія перетворює Бога на безособовий дух, який розглядається як внутрішня сутність самої дійсності. Отже, спекулятивна філософія розчищає дорогу пантеїзму, тобто ототожненню Бога з природою. У цьому розумінні філософія Г. Гегеля є ідеалістичним пантеїзмом, а філософія Б. Спінози — пантеїстичним матеріалізмом. У центрі вчення Фейєрбаха — людина як "...єдиний, універсальний і вищий предмет філософії..."1. Він відкинув ідеалістичне трактування, за яким людина розглядалася насамперед як духовна істота. На думку Фейєрбаха, людина стала психофізичною єдністю, єдністю душі і тіла. Тіло в його цілісності утворює сутність людського "Я". Духовне начало в людині не можна відокремити від тіла, дух і тіло — дві грані тієї реальності, що називається організмом. Отже, сутність людини Л. Фейербах трактував біологічно. Індивід, стверджував він, — не історично-духовне утворення, як у Г. Гегеля, а ланка в розвитку людського роду. Такий підхід до вивчення людини у філософії називається антропологічним (грец. — людина і слово, поняття, вчення). Його прихильники вбачають у понятті "людина" основну світоглядну категорію і стверджують, що тільки на її основі можна розробити систему уявлень про світ. Л. Фейербах ввів антропологізм у філософію, обґрунтував його як теоретичний і методологічний принцип. Він став у його вченні основою критики релігії і німецького класичного ідеалізму, а також свідченням обмеженості філософської позиції останнього. Фейербах критикував ідеалізм в основному з позицій метафізичного матеріалізму, внаслідок чого він разом із гегелівським ідеалізмом відкинув і гегелівську діалектику. Правда, у вченні Л. Фейєрбаха є елементи діалектики. Зокре- Німецька класична філософія ма, він визнавав об'єктивний характер заперечення, говорив про боротьбу між новим і старим, про заперечення в тому розумінні, як розглядав цей процес Г. Гегель. Проте це були лише окремі зауваження, оскільки проблема розвитку і загального зв'язку явищ, по суті, не привернула його уваги. Ще більш далекий Л. Фейербах від розуміння діалектики як логіки і дійсно наукового методу пізнання і дослідження. В уявленні Фейєрбаха діалектика — лише відомий ще з часів античності засіб ведення філософської дискусії, шлях пошуку суперечностей у судженнях співрозмовника. "Справжня діалектика не є монологом одинокого мислителя із самим собою, це — діалог між Я ІТИ"1. Отже, Фейербах розкрив таємницю ідеалізму — релігію, але не зміг протиставити діалектичному ідеалізму нову форму матеріалістичного світорозуміння — діалектичний матеріалізм. Однобічність, метафізичність антропологізму Фейєрбаха найбільш; випукло розкривається в його вченні про людину. Реальне життя людей, сутність людини він розумів абстрактно, поза зв'язком з певними історичними суспільними відносинами. Насправді, людина є не тільки природною, а й історичною та соціальною істотою. її сутність є не абстрактом, притаманним окремому індивіду, а сукупністю всіх суспільних відносин. Як соціальна істота людина — суб'єкт і об'єкт суспільних відносин. Специфіка сутності кожного індивіда визначається особливостями впливу на нього суспільних відносин. Отже, людська сутність однозначно соціальна, вона постійно формується, розвивається, удосконалюється. Неісторичне розуміння людини перешкоджало Фейєрбаху до кінця зрозуміти й історично-минущий характер релігії. Він часто говорив, що релігійно-фантастичні погляди на світ неминуче зникнуть, людина відкине містичне уявлення про свою сутність, досягне на землі того, що релігія обіцяє їй у потойбічному світі. Водночас він вважав, що релігія відображає і щось споконвіку властиве людині, хоч і в перекрученій формі, а тому релігійне почуття непереборне. Таким "вічно властивим люди-
1 Фейербах Л. Избранньїе философские произведения: в 2 т. / Л. Фейербах. — М., 1966. — Т. 1. — С. 202. 1 Фейербах Л. Избранньїе философские произведения: в 2 т. / Л. Фейербах. — М., 1966. — Т. 1. — С. 203. Тема 6 ні" у Фейєрбаха є любов до людей. Любов до Бога — перекручена форма людської любові. Звідси любов — щира релігія, релігія без Бога. Таке широке тлумачення релігії — найслабіпа ланка фейєрбахівського антропологізму. Воно веде до своєрідного виправдання релігійного почуття, переоцінки історичної ролі релігії, яка в працях Фейєрбаха нерідко трактується ледве не як головна форма духовного життя людей. Атеїст Фейєрбах, таким чином, проголосив себе реформатором релігії. Він не зрозумів, що наукова критика релігії не вичерпується зведенням релігійних уявлень до їхнього земного змісту. Головне в ній — аналіз матеріальних причин релігійного подвоєння світу. У теорії пізнання Фейєрбах виступив як сенсуаліст. Він вважав, що відчуття — єдине джерело людського пізнання, що тільки дане людині через органи чуття має справжню реальність. Він відкинув можливість абстрактного пізнання за допомогою розуму, вважаючи останнє надбанням ідеалістичної спекуляції. У теорії пізнання фейєрбахівський антропологізм виявився у новій інтерпретації поняття "об'єкт". Воно, на його думку, спочатку формується в досвіді людського спілкування, тому перший об'єкт для будь-якої людини — це інша людина, "ТИ". Любов до неї — шлях до визнання її об'єктивного існування, а завдяки цьому — до визнання реальності зовнішніх речей. Антропологічний підхід характерний також для соціологічних і етичних поглядів Фейєрбаха. Це — найменш розроблена частина його вчення. Він не зміг зрозуміти і з матеріалістичних позицій обґрунтувати соціальне життя, суспільну свідомість, моральність. Рушійними силами історії, доводив він, є людські почуття і пристрасті, тобто дещо реальне, але не матеріальне. Така позиція — натуралістична, оскільки її вихідним пунктом є антропологічна характеристика людської чуттєвості як головної і визначальної сили поведінки коленого індивіда та суспільства в цілому. Згідно з концепцією Фейєрбаха, людина діє за велінням чуттєвості. Форми чуттєвості різноманітні: любов до життя, прагнення щастя, егоїзм, інтерес, потреби, втіха та ін. Відпо- Німецька класична філософія відно до своїх почуттів, людина чинить за необхідності й вільно. Коли людина діє вільно? Лише тоді, коли діє за необхідності. Для Фейєрбаха свобода — це також єдність людини з умовами, в яких виявляється її сутність. Птах вільний у повітрі, риба — у воді, людина вільна там і тоді, де і коли умови життя дають їй можливість задовольняти своє природне прагнення щастя, реалізувати свої здібності. Така абстрактна, натуралістична концепція свободи аналогічна позиції просвітителів XVIII ст., їх вимогам привести умови людського життя у відповідність до людської природи, зробити ці умови людяними. Наприклад, якщо всі люди від природи рівні, то станові та інші привілеї суперечать людській природі і повинні бути відкинуті. Але як? У Фейєрбаха "чудотворцем" знову-таки є любов. Любов — сутність і мета людського життя, вирішальна сила, у тому числі морального прогресу. Суперечності життя, їх матеріальні, соціальні та духовні підстави не були помічені Фейєрбахом. Замість вивчення реальних, живих людей у їхній історичній дії він створив культ абстрактної людини — ядро нової релігії. Необхідним був перехід до науки про людину і суспільство. Це завдання вирішив діалектичний матеріалізм. Філософією Фейєрбаха завершується німецька класична філософія, історичне значення якої полягає в розробленні діалектичного світорозуміння і методу. Вона стала теоретичною основою створення і розвитку якісно нового напряму у філософії — діалектичного матеріалізму. Контрольні запитання і завдання 1. Чому філософська думка в Німеччині другої половини XVIII — першої половини XIX ст. вважається класичною? 2. В яких філософських напрямах працювали І. Кант, Г. Гегель, Л. Фейєрбах? 3. Що таке гносеологія? Який внесок у розвиток гносеології зробив І. Кант? 4. Чому філософію І. Канта називають агностицизмом?
Тема 6 5. Що таке діалектика? Який внесок у розвиток діалектики зробив Г. Гегель? 6. Розкрийте зміст діалектичної логіки Г. Гегеля. 7. Що означає формула Г. Гегеля "Сутність являється, явище суттєве"? 8. У чому полягає консерватизм філософської системи Г. Гегеля? 9. Який сенс вклав Л. Фейєрбах у принцип "антропологічний матеріалізм"? 10. З яких філософських позицій Л. Фейєрбах критикував релігію? Тема 7 МАРКСИСТСЬКА ФІЛОСОФІЯ
Спадкоємицею німецької класичної філософії і багатьох інших європейських філософських шкіл, починаючи з мудреців Стародавньої Греції і закінчуючи мислителями кінця XVIII — початку XIX ст., є марксистська філософія. її серцевину утворили дослідження фундаментальних філософських проблем, які концентруються навколо ставлення людини до світу і відношення світу до людини, стосунків людей між собою і сутності людини взагалі. Однак творці цієї філософії поставили за мету теоретично обґрунтувати неминучість визволення поневоленого людства і здійснили спробу реалізувати її на рівні історичного підходу до інтерпретації дійсності. Такий підхід, а також змістова єдність філософських ідей з політико-економічними і соціальними аспектами світогляду, органічний синтез матеріалізму і діалектики, поширення матеріалістичної діалектики на пізнання суспільства та філософських закономірностей, чітко виражена партійність зумовлюють принципові відмінності марксистської філософії від інших філософських вчень. Вона, разом з економічним та соціально-політичним вченням, становить ідеологічну систему, яка називається марксизмом. Створили її К. Маркс та Ф. Енгельс. Тема 7 7.1. Формування філософії марксизму Карл Генріх Маркс (1818—1883) народився в місті Трірі (Німеччина) в сім'ї адвоката. Навчався на юридичному факультеті Боннського (1835—1836) і Берлінського (1836—1841) університетів, де вивчав, головним чином, філософію та історію. Після знайомства з гегелівською філософією приєднався до младогегельянців, які представляли радикальне крило гегелівської філософської школи. Улітку 1844 р. в "Економічно-філософських рукописах" К. Маркс здійснив спробу розробити засобами філософського аналізу цілісний світогляд, синтезувати економічний, філософський і соціально-політичний підходи до вивчення людини і суспільства. Головне в цій праці — ідеї відчуження людини в суспільстві й подолання цього відчуження в історичній перспективі. Категорія "відчуження" у філософії та економічній теорії відображає соціальний процес, який характеризується перетворенням діяльності людини та її результатів на панівну над нею самостійну силу, а особистості — на об'єкт експлуатації та маніпулювання, стихійністю суспільного розвитку, відсутністю контролю за умовами, засобами і продуктами праці, пануванням матеріалізованої праці над працею живою. Вперше цю категорію опрацювали у своїх творах теоретики "суспільного договору" — Т. Гоббс, Ж.-Ж. Руссо та ін. Вони тлумачили виникнення держави як акт відчуження, передачі людиною своїх прав політичному організму, і вбачали в цьому джерело поневолення людини. У філософії Г. Гегеля категорія відчуження — вже одна з центральних: природа й історія є об'єктивацією, відчуженням абсолютного духу. Відчуження в Г. Гегеля — це також специфічне ставлення людини до створеної ним реальності в умовах буржуазного правового суспільства, подолання якого можливе шляхом теоретичного усвідомлення його неістинності. Л. Фейєрбах дав антропологічну інтерпретацію відчуження, джерела якого вбачав у психологічних станах людини — почуттях залежності, страху тощо. Марксистська філософія В "Економічно-філософських рукописах" К. Маркс звернув увагу на суперечливий характер праці, яка може принести людині і задоволення, і страждання. Залежить це не стільки від змісту праці, скільки від сукупності суспільних відносин, у яких вона здійснюється. Відчуженою праця стає лише тоді, коли засоби виробництва не належать робітникові, продукт праці є власністю господаря цих засобів, а в процесі праці сам робітник належить власникові засобів виробництва. У цих умовах праця протистоїть людині як ворожа сила, робітник у ній не утверджує себе, а заперечує, почувається не щасливим, а нещасним, не вільно розвиває свою фізичну і духовну енергію, а виснажує свою фізичну природу і руйнує свої духовні сили: "...робітник стає тим біднішим, чим більше багатства він виробляє... робітник стає тим дешевшим товаром, чим більше товарів він створює"1. За Марксом, за відчуженням праці неминуче настає політичне, духовне і соціальне відчуження, тобто обезлюднення людини, основні причини якого він вбачав у пануванні приватної власності, у потворному суспільному поділі праці, що доводить людину до стану функції в стихійному характері суспільного руху. У цій праці К. Маркс проаналізував етапи розвитку відчуженої праці й дійшов висновку, що усунути її можна лише запереченням приватної власності. Тоді на місце "нелюдського упредметнення" прийде комунізм як "завершений гуманізм", однак процес заперечення приватної власності надто довгий і непростий, тому що "усунення самовідчуження проходить той самий шлях, що і самовідчуження"2. За Марксом, комунізм (лат. — загальний) у своїй можливій першій формі може своєрідно протистояти приватній власності. Він знищить її, не скасувавши відчуженої праці. Перетворюючи приватну власність на державну, він усіх перетворює на робітників. Заперечуючи особистість людини і світ культури, цей примітивний комунізм проголошує бідність, 1 Маркс К. Зкономическо-философскиє рукописи 1844 года / 2 Там же. — С. 101, 113.
Тема 7 "зрівнялівку" і задоволення потреб за мінімумом як ідеал суспільного життя. Як грубий, казармений комунізм оцінював Маркс у цій праці досвід перших комун в Англії та Америці зі скасування приватної власності. Такий комунізм він вваясав лише іншого формою вияву мерзотності приватної власності, а казармені методи її скасування — лише дискредитацією ідеї істинного комунізму. Друга можлива форма комунізму, на яку вказував Маркс, — комунізм політичного характеру. Він може бути демократичним чи деспотичним. Заперечуючи приватну власність, він зазнає її впливу. Ця форма соціального впорядкування ще не спроможна забезпечити потреби людської природи. Цей комунізм також перебуває в полоні приватної власності і заражений нею. Нарешті, третя форма комунізму, за Марксом, передбачає усунення приватної власності як істинне зняття відчуження на основі всього багатства людської культури. Такий комунізм, вважав К. Маркс, відповідає завершеному гуманізму, тому що є справленім вирішенням суперечностей між людиною і природою, людиною і людиною, істинним вирішенням суперечки між існуванням і сутністю, міяс упредметненням і самоствердженням, між свободою і необхідністю, між індивідом і родом. Скасування тотального відчуясення перетворить предметне багатство з мети життя людини на спосіб повнокровної людської життєдіяльності, вищою цінністю суспільства стане сама людина, а знищення приватної власності — засобом реалізації цього ідеалу. Ці та інші полоясення "Економічно-філософських рукописів 1844 року" К. Маркс пізніше поглиблено дослідив у головній праці — "Капіталі". Не всі вони витримали перевірку часом, однак поєднання в "Рукописах" реального підходу до конкретної дійсності з осягненням далеких горизонтів суспільного розвитку пояснює неослабний до них інтерес. Наприкінці серпня 1844 р. у Парижі відбулася друга зустріч К. Маркса з Ф. Енгельсом (до цього вони один раз зустрічалися в листопаді 1842 р. у редакції "Рейнської газети"), під час якої виявилась цілковита єдність їх поглядів. З цього часу розпочалася їх справжня дружба і майясе 40-літня співпраця. Марксистська філософія Фрідріх Енгельс (1820—1895) народився в Бармені (нині Вупперталь, Німеччина) в сім'ї текстильного фабриканта. Навчався в міській школі в Бармені, потім — у гімназії в Ельбер-фельді (1834—1837), але, за наполяганням батька, був вимушений залишити гімназію за рік до її закінчення і зайнятися вивченням комерційної справи. Першим плодом співпраці К. Маркса і Ф. Енгельса стала книга "Святе сімейство" (1845). Пізніше з'явилася "Німецька ідеологія" (1845—1846). У цих працях Маркс і Енгельс сформулювали ідеї, що суспільне буття визначає суспільну свідомість, вказали на основну роль способу виробництва в житті суспільства, на історичну змінність суспільного устрою, яка підготовлена зміною способів виробництва. Слід підкреслити принципові відмінності названих та інших праць Маркса і Енгельса. Перша з них полягає в критичній спрямованості аналізу філософської спадщини. Автори критично подолали ідеалізм Г. Гегеля й антропологічний матеріалізм Л. Фейєрбаха, зберігаючи раціональні аспекти їхньої філософії. Друга відмінність — послідовність, тобто розвиток, уточнення, обґрунтування в наступних працях ідей та положень, висловлених чи зазначених у попередніх. Так, "Святе сімейство" і "Німецька ідеологія" здебільшого є обґрунтуванням ідей, висунутих у працях "До критики гегелівської філософії права" і "Економічно-філософські рукописи 1844 року". Основний зміст "Святого сімейства" — критика суб'єктивного ідеалізму младогегельянців і, зрештою, гегелівського ідеалізму та ідеалізму взагалі, але водночас і розроблення матеріалістичної діалектики: закону єдності і боротьби протилежностей, співвідношення одиничного і загального та ін. У праці розвинені також ідеї "Економічно-філософських рукописів 1844 року" про визначальну роль у житті суспільства матеріального виробництва, про відчуження і розробляються нові — про роль народних мас і особистостей в історії, про виробничі відносини, про історію як діяльність людини, що має певну мету, та ін. У "Німецькій ідеології" К. Маркс і Ф. Енгельс знову звернулись до критики ідеалізму младогегельянців, але вже у зв'язку з розробленням, головним чином, концепції матеріалістичного розуміння історії. У праці вперше визначають-
Тема 7 ся передумови такого розуміння. На думку авторів, основою історії є люди, їхня діяльність і матеріальні умови життя. Вони вказували на те, що діяльність людини має дві сторони — виробництво (ставлення людей до природи) і спілкування (ставлення людей одне до одного), що виробництво і спілкування взаємозумовлгоються, але визначальним є виробництво. Подальший аналіз цієї взаємодії привів їх, уперше в історії філософської думки, до діалектики продуктивних сил і виробничих відносин. Вона, у свою чергу, стала основою аналізу загальної структури суспільства: продуктивних сил, виробничих та інших суспільних відносин, політичної і юридичної надбудови, форм суспільної свідомості, а також загальної закономірності її історичного розвитку. У "Німецькій ідеології" К. Маркс і Ф. Енгельс почали розроблення вчення про суспільні формації. У цій праці вони відрізняли їх за історичними домінантними формами власності: первіснообщинна — антична — феодальна — бурясуазна — комуністична. У процесі становлення і розвитку буржуазної форми приватної власності вони розрізняли фази ремесла, мануфактури і великої промисловості. Висновком з цього дослідження стало обґрунтування неминучості пролетарської, комуністичної революції як результату розвитку суперечностей між продуктивними силами і виробничими відносинами буржуазного суспільства. Суть своєї концепції у цілому автори резюмували так: "Отже, це розуміння історії полягає в тому, щоб, виходячи саме з матеріального виробництва безпосереднього життя, розглянути дійсний процес виробництва і зрозуміти пов'язану з даним способом виробництва і породжену ним форму спілкування, тобто громадянське суспільство на його різних етапах як основу всієї історії; потім необхідно відобразити діяльність громадянського суспільства у сфері державного життя, а також пояснити з нього всі різні теоретичні поро-дження і форми свідомості, релігію, філософію, мораль тощо і простежити процес їх появи на цій підставі, завдяки чому, звичайно, можна буде зобразити весь процес у цілому (а тому та-кож і взаємодію між його різними аспектами). Це розуміння історії, на відміну від ідеалістичного.., пояснює не практику з ідей, а ідейні утворення з матеріальної практики, і у зв'язку з
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 496; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |