КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 5 філософія Нового часу 22 страница
Ще одна течія в православній філософії під назвою "Метафізика всеєдності" пов'язана з іменами таких видатних російських і вітчизняних філософів: В.С. Соловйов (1853—1900), П.О. Флоренський (1882—1937), С.Л. Франк (1877—1950), Л.П. Карсавін (1888—1952). Всеєдність усього — це одна з центральних категорій деяких філософських систем, яка виражає досконалу єдність множини об'єктів, котрій притаманні повне взаємопроникнення і водночас взаємоподільність усіх її елементів. У філософії В.С. Соловйова єдність всього — це єдність Творця і творіння. В онтологічному аспекті вона виступає як Бог у трьох іпостасях: у гносеологічному — як нерозривний взаємозв'язок емпіричного (наукового), раціонального (філософського) і містичного (споглядально-релігійного) знання; в аксіологічному — як єдність істини, добра і краси; в соціальному — як єдність всесвітньої церкви і монархічної держави, злиття яких, на думку філософа, має привести до вільної теократії.
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
Православний священик, богослов, вчений і філософ П.О. Флоренський спирався на принцип божественної любові. Без цього принципу може настати тільки психічний і моральний розлад особистості, який він називав другою смертю — відокремленням дуіпі від духу, на відміну від природної смерті, яка відокремлює душу від тіла; поза любов'ю до Бога людина втрачає власні субстанційні основи, втрачає свої творчі здібності, опиняється поза ідеєю життя. Православна філософія час від часу оновлюється, пристосовується до зміни обставин життя. Відомими представниками релігійно-філософського відновлення були Л.І. Шестов (1866—1938), П.О. Лоський (1870—1965), М.О. Бердяєв (1874—1948), С.М. Булгаков (1871—1944), Д.С. Мережков-ський (1865—1941), В.В. Розанов (1865—1919), Д.В. Філосо-фов (1875—1929), Н.М. Мінський (1855—1937). М.О. Бердяєв свою позицію виклав у працях "Філософія волі", "Досвід есхатологічної метафізики", "Самопізнання" та деяких інших. В їх основі лежить поняття універсального, абсолютного буття, яке є трансцендентним, не має просторових і часових визначень, не підпорядковане закону необхідності. Гріхопадіння призвело до створення вторинного буття — тимчасового, народжуваного і вмираючого, просторового і відчуженого, предметного. Первинне буття пізнається шляхом містичної інтуїції, вторинне — шляхом об'єктивації. Безперспективно, надумкуМ. Бердяєва, змінювати суспільні умови життя всупереч божественній творчості. Братерство людей можливе лише у Христі і через Христа, а колективізм реальний тільки в соборних зборах церкви, оскільки коріння людських бід закладено в гріховній природі людини і світу. Отже, апологетична функція релігійної православної філософії очевидна. Ця функція знаходиться в центрі і релігійної католицької філософи, представленої нині неотомізмом, нео-августинізмом, тейярдизмом та іншими релігійно-філософ-ськими течіями у християнстві. Неотомізм (лат. — новий і томізм) — це офіційна філософсько-теологічна доктрина католицької церкви, в основі якої лежить вчення систематизатора середньовічної схоластики Фоми Аквінського. Серед філософів-неотомістів найбільш відомі Ж. Марітен (1882—1973), Е. Жільсон (1884—1978), Г. Марсель (1889—1973), М. Бубер (1868—1965), /. Варт (1886—1968), П. Тілліх (1886—1965), Р. Нібур (1892—1971). Неотомізм функціонує з 70-х років XIX ст. Його завдання визначається заповіданою Ф. Аквінським методологічно-цільовою установкою: примирити догматичні основи християнської віри з вимогами мислячого розуму, з раціонально-логічною силою знання, і таким чином захистити християнське віровчення від зростаючого авторитету науки та освіти. Згідно з неотомізмом, релігійна віра без розуму перетворюється на сліпе поклоніння божествам і забобони, а розум без віри — на зарозумілість думки про себе. Проте навіть такий своєрідний погляд на гармонію віри і розуму ця філософія тільки проголошує, а насправді реалізує варіант підкорення розуму вірі. У неотомізмі безумовні і абсолютні тільки "істини" віри. Вони недоступні раціональному пізнанню, недоказові, надрозумові, відкриваються людині лише в акті релігійного переживання; натомість розум теоретично оберігає чистоту віри, захищає її від невіри та помилок логічними аргументами. Лише віра, згідно з неотомізмом, відповідає на питання про самосущу природу Бога, а обмежений у своїх можливостях розум пізнає Бога опосередковано, методом "вичерпання", заперечення у природі всього того, що не є Богом. Душа в неотомізмі — це також продукт Господнього творіння. Кожну душу Бог створює індивідуально, наділяє її волею вибору і вміщує в тіло нібито для випробовування: доля людини залежить від неї самої, від того, як вона поведеться зі своєю волею — використає її для служіння Богу чи впаде в боговідступництво. Природну і соціальну детермінацію історичного процесу неотомісти відкидають, історичні події проголошують непередбачуваними, науку про суспільство, здатну прогнозувати майбутнє, не визнають. Історія для них є таїнством і промислом Божим, а людське суспільство — "містом Божим", земною подобою якого є католицька церква. У середині XX ст. неотомісти зрозуміли необхідність модернізації своїх теоретико-догматичних засад. З одного боку, вони намагаються асимілювати деякі наукові ідеї і відкриття, поставити досягнення науки на службу релігії і таким чином
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
укріпити "союз віри і розуму", з іншого — прагнуть антрополо-гізувати свою доктрину. Останнього десятиліття неотомізм значно активізувався у напрямі утвердження добрих начал людського існування і миру між народами. Йому належать деякі ініціативи з питань ядерного роззброєння, співпраці людей різних переконань на основі загальнолюдських цінностей. У теоретичному аспекті очевидна орієнтація неотомізму на синтез своїх принципів з положеннями екзистенціалізму, феноменології, філософської антропології. Неоавгустипізм — це течія у сучасній католицькій філософії, яка розвиває філософську традицію середньовічного християнського теолога і філософа Аврелія Августипа (354—430). Вона представлена такими численними школами, як "філософія дії" М. Блонделя (1861 —1949), "персоналізм" Ж. Лакруа (1900—1986), "філософія духу" Л. Лавеля (1883—1951), "ак-тивізм" І. Гессена та ін. Усіх їх об'єднує прихильність до вчення про безпосередні стосунки між Богом і людиною, зосередження уваги на проблемах окремої особи, абсолютизація емоційно-інтуїтивних засобів пізнання реальності. З позиції "філософії дії", поєднання розуму, пізнавальні можливості якого вона обмежує світом явищ, і релігійного одкровення, яке ніби спрямоване на надприродний світ, розкриває людині сутність її життя і вищі релігійні цінності. Головними з цих цінностей, за вченням М. Блонделя, є дії. Бути означає діяти, тобто вступати у контакт із зовнішнім світом, перетворювати його, створювати матеріальну і духовну культуру. При цьому кожна дія у нього визначається трансцендентною силою або божественним одкровенням, розуміння якого настає лише тоді, коли людина приходить до усвідомлення залежності духовного світу і взаємовідносин з іншими людьми від власного ставлення до Бога. Поширеним у неоавгустинізмі є персоналізм (лат. — особистість), що визнає особистість первинною творчою реальністю і вищою духовною цінністю, а весь світ вважає виявом утворюючої активності верховної особистості Бога. Сутність особистості персоналізм вбачає також у безмежному і єдиному началі — Богові. Згідно з цією філософією, особистість може утвердитися в житті тільки шляхом вільного волевиявлення, завдяки волі, яка долає і скороминучість життя людини, і соціальні обмеження. Питання про закономірності соціального розвитку неможливо розв'язати за допомогою раціонального пізнання: рішення завжди належить особистості, припускає спрямованість її волі, вибір, моральну оцінку; внутрішнє самовдосконалення — головний спосіб самоутвердження людини. Отже, персоналізм є спробою конкретизувати християнський ідеал особистості в умовах сучасного суспільства. Аналогічна проблематика розробляється також феноменологією, екзистенціалізмом, філософською антропологією, герменевтикою. Тейярдизм — це течія в католицькій філософії, започаткована французьким філософом, вченим (геолог, палеонтолог, археолог, антрополог), теологом П. Тейяром де Шарденом (1881 —1955). Своє життєве покликання він вбачав у суттєвому відновленні християнського віровчення згідно з досягненнями сучасної науки. Тейяр де Шарден відкидав старозавітний міф про створення Богом першолюдини, заперечував народження Ісуса дівою Марією, вважав еволюціонізм центральним методологічним принципом мислення. Він розмежовував три послідовні, але якісно різноманітні стадії еволюції неорганічного та органічного світу: переджиття (літосфера), життя (біосфера) і феномен людини (ноосфера). Людина для нього — найбільш удосконалений результат тривалої еволюції органічного світу, який у свою чергу розвинувся на основі еволюції неорганічного світу. Людина — це не завершення еволюції, а ключ до розгадки шляхів удосконалення світу. Еволюціонізм цього філософа теологічний. Рушійною силою еволюції виступає цілеспрямована свідомість до Бога ("точки Омега" — Хрис-та). Христос — осередок любові. Людство не сформувалося б, доводив він, якби не було земної любові людей. Любов знімає політичні, національні, мовні та інші перепони на шляху до їх об'єднання. Як результат виникають єдині загальнолюдські цінності — культура, техніка, релігія, мораль тощо. Отже, філософія Тейяра де Шардена перетворилася на вчення про долі світу і людини. За ідеї, відмінні від традиційних релігійних установок, Тейяр де Шарден був позбавлений права викладання та публікації своїх творів, був вигнаний церковниками із Франції. Понад
Тема і! Філософія XX—XXI ст.
20 років він прожив у Китаї, а потім у США. Його вчення по ширилося серед інтелігенції Франції і багатьох інших країн. Тейярдизм став найвпливовішою теологією, яка сьогодні протистоїть неотомізму. Протистоїть неотомізму і сучасна протестантська філосо фія, що виникла в період Реформації (XVI ст.), коли один із основоположників протестантської церкви Мартін Лютер (1483—1546) проголосив вчення "Про виправдання вірою". У ньому людський розум виносився за межі релігійної віри, а філософія втрачала навіть своє схоластичне призначення бути "прислугою теології": розум, за М. Лютером, може тільки підготувати віру, але відкривають людині Бога тільки віра і Біблія. Отже, протестантська філософія з самого початку стверджує релігійну віру як особистий зв'язок людини з Богом. В історії філософії і теології вона відома як протестантська ортодоксальність М. Лютера і М. Кальвіна (1500—1564), як ліберальна теологія /. Землера (1725—1791), діалектична теологія К. Варта (1886—1968), секулярна теологія Д. Бонхьоффера (1906—1945), деконструктивна теологія Д. Зьолле (нар. у 1920), есхатологічна теологія Є. Блоха (1885 — 1977), фунда-менталізм, контекстуальна теологія тощо. Якщо І. Землер доводив історичну недостовірність біблійних повідомлень, визнавав за ними лише наставницько-моральний зміст, заперечував богодуховність Біблії, раціоналістично тлумачив біблійні дива, то фундаменталісти проголошували незмінність релігійної догматики, вимагали буквального прийняття чудес і пророцтв, що містяться у "священних" книгах, надавали перевагу сліпій вірі перед висновками розуму. Засновник діалектичної теології К. Варт намагався відновити богослов'я за допомогою екзистенціальної філософії. За його уявленням, абсолютні суперечності між людиною і Богом може подолати тільки Бог, повідомляючи людині про себе завдяки словам проповідей Христа і біблійних текстів. Ще далі шляхом екзистенціалізму пішов німецько-американський теолог і філософ П. Тілліх. У праці "Систематична теологія" він закликав відновити втрачений синтез християнства з удосконаленою свідомістю і культурою, доводив, що Бога потрібно шукати не в "потойбічному" світі, а в глибині буття світу і людини. П. Тілліх стверджував, що людина відчужена від Бога, від світу, від самої себе, і метою історії є подолання цього відчуження, зробити це повинен Ісус Христос — не Бог, що став людиною, а людина, якою вона повинна бути. Отже, сучасна християнська філософія продовжує виконувати свою апологетичну функцію. Вона перестала бути "прислугою богослов'я", однак залишається догматичною, консервативною, традиціоналістичною. Модернізується вона вкрай повільно, головним чином у напрямі пристосування до даних науки і філософії, а також шляхом зближення позицій її різноманітних течій і шкіл. Щодо мусульманської філософії, то з кінця XIX ст. весь час зростає інтерес до середньовічного спадку арабської філософської думки, її інтерпретація є нині предметом ідейної полеміки і гострих дискусій. Мислителі традиціоналістської спрямованості закликають до відродження "справжнього" ісламу часів його засновника Мухаммеда. Вони підкреслюють незмінність традицій минулого, наголошують на суперечності думок релігійних авторитетів, не визнають тих вчень середньовічних арабо-мусульманських філософів, які орієнтувались на античні моделі філософствування, вважаючи їх чужими ісламу. Опоненти традиціоналістів, навпаки, вбачають у релігійному і філософському спадку минулого позитивний чинник еволюції суспільної думки і світогляду людей. У ньому вони особливо відзначають оцінку розуму як вищої інстанції у вирішенні світоглядних проблем, утвердженні свободи людської волі, розглядають його як заклик до усвідомленої діяльності. З середини XX ст. у мусульманській філософії активізувалась її панісламістська (грец. — усі й іслам) течія, засновником якої вважається афганський мислитель Джемаль-ад-Дін аль Афгані (1830—1897). Йому належить головна ідея панісламізму про "єдність" мусульман усього світу і необхідність їх об'єднання в єдиній мусульманській державі під керівництвом халіфа. Ця ідея надала нові імпульси інтегративній функції ісламу. Водночас лозунги панісламізму були взяті на озброєння силами крайньої реакції деяких мусульманських країн і громад для прикриття політичної експансії проти так званих невірних. Нерідко вони використовуються і з метою консервації
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
віровчення і культу ісламу, спонуки до закликів про обмеження прав жінок, орієнтації на жорсткі норми шаріату, повного контролю духовного життя народів, аж до джихаду — війни за віру, нібито продиктовану Кораном. Для релігійної філософії XX—XXI ст. характерні також різноманітні надконфесійні синкретичні течії і школи, тобто ті, які формуються під час змішування різноманітних віровчень і культів у процесі взаємовпливу релігій у їх історичному розвитку. Основою цих течій і шкіл є філософський комплекс окультизму (лат. — таємничий) — містико-філософського вчення про існування прихованої за матеріальними процесами і явищами вищої реальності, надприродних сил, які персоніфікуються під впливом магії, кабалістики, астрології, алхімії, френології, мантики тощо і можуть бути підкорені людиною. Елементи окультної філософії знайдені в єгипетській, індійській, китайській передфілософії, зороастризмі, у піфагорійців, у філософії Платона, а потім в Агріппи Неттесгеймського (1486—1535), Ф. Парацельса (1403—1541), Я. Бьоме (1573— 1624), П.К. Сен-Мартена (1743—1803), Е. Сведенборга (1688—1772) і багатьох інших. У XX ст. найвідомішими течіями цієї філософії були теософія і антропософія. Теософія (грец. — бог і мудрість: божественна мудрість) — це релігійно-філософське вчення про можливість безпосереднього осягнення Бога за допомогою містичної інтуїції та одкровення, доступних певному колу посвячених осіб. Його теоретичною основою є пантеїстичне уявлення про єдиний, безособовий, всеохопний абсолют, про божественну сутність усіх речей. Його практична складова виражається у містичних прозріннях і магії. Теософи визнають можливість безпосередніх контактів з надприродними, "потойбічними" силами, перевтілення душі, проповідують ідеї загальнолюдського братерства, терпимості до всіх релігій, ставлять мету розвивати надчуттєві сили людини. Виникнення теософії як особливої філософської системи пов'язане з діяльністю російської письменниці О.П. Блават-ської (1831 —1891) та її послідовників. У 1875 р. вона і американський полковник Г. Олкотт заснували в Нью-Йорку теософське товариство, вплив якого поширився на багато країн Євро- пи і Америки. У 1879 р. центр товариства був перенесений в Індію (з 1882 р. — у передмістя Мадраса). Члени товариства намагалися об'єднати різноманітні віросповідання шляхом розкриття ототожнення всіх релігійних символів і створити на цій основі універсальну релігію, не пов'язану з будь-якою догматикою. Згідно з теософією, кінцевим завданням життя людини є досягнення окультного "знання" і надприродних здібностей. На початку XX ст. керівники товариства проголосили новим "рятівником" людства Крішнамурті (1895—1986) — індійського мислителя і поета. У 1909 р. ще хлопчиком він вразив членів теософського товариства, в якому служив його батько, умінням впадати в екстаз, був вихований під наглядом президента (на той час) товариства А. Безанта і визнаний теософами месією. Проте у 1929 р. Крішнамурті відмовився від будь-якої участі в організованій релігійній діяльності. У теософському товаристві відбувся розкол, і з теософії виокремилась антропософія. Антропософія (грец. — людина і мудрість) — це окультно-філософське вчення про людину як носія прихованих зовнішніх сил і здібностей, спрямоване на розвиток органів надчуттєвого сприйняття, мислення, відчуття і волі з метою пізнання "потойбічних" світів і перетворення духовної і фізичної природи людини. Засновником вважається німецький філософ Р. Штейнер (1861 —1925), який у 1913 р. створив антропософ-ське товариство, а у 1922 р., разом з протестантським теологом Ф. Риттельмайєром, заснував антропософську громаду християн, що поширилась у Німеччині, а після Другої світової війни — у Скандинавських країнах, Австрії, Великій Британії, Нідерландах, Франції, СІЛА. У наш час міжнародний центр антропософії знаходиться у Швейцарії (у м. Дорнах); він займається активною пропагандою антропософських ідей, вивченням і поширенням праць Р. Штейнера. Якщо теософія визнавала право на володіння надприродним "знанням" тільки за окремими особами, то антропософія підкреслює його принципову загальнодоступність. Згідно з Р. ПІтейнером, за допомогою особливого вчення і виховання, яке включає, зокрема, вивчення медитації, музики, евритмії (розроблене Р. Штейнером і його послідовниками мистецтво ті-
Тема 8 лесних рухів, що супроводжують мову або музику) та ін., кожна людина здатна пробудити дрімаючі в ній духовні сили пізнання і досягти вищого стану свідомості. При цьому людина повинна розвивати не тільки вищі, а й звичайні свої здібності (мислення, відчуття, волю). Найбільш удосконаленим інструментом такого розвитку антропософія визнає метод медитації — психічної вправи, яка дає можливість людині досягнути розумової зосередженості, психологічного розслаблення, відчуженості від зовнішніх об'єктів і т. ін. Традицію синтезу філософії, науки, релігії, культур Сходу і Заходу, розпочату теософією, продовжує Агні Йога, або Жива Етика, — філософсько-етичне вчення, спрямоване на розкриття вищої психічної здатності людини з метою її внутрішнього перетворення і оволодіння космічною енергією — Агні, стимулювання еволюції людини і людства до все вищих форм космічного буття за допомогою особливих правил життя і діяльності. Серію книг Живої Етики створила О.І. Реріх (Шапошні-ка) (1879—1955) — дружина і соратниця відомого російського художника М.К. Реріха (1874—1947). Згідно з Агні Йогою, людина — це результат еволюції людських втілень упродовж мільйонів років, тому вона концентрує в собі потужну енергію, здатну впливати на процеси планетарного і космічного масштабу. Людина існує за законом карми. Карма — це багатогранний процес перехрещення ліній рас, племен, особистостей (давніх і сучасних). Людина вміщує в глибинах свого духу велику інформацію, не розуміючи цього. Вона — "спляча мудрість", розбудити яку можна завдяки самовдосконаленню і сходженню до все вищих форм буття і свідомості. Для цього потрібно відмовитись від поганих звичок і позбутись негативних якостей (злоби, сумнівів, недовіри, нетерплячості, ліні, почуття власності), стверджувати в земному житті загальнолюдські цінності як магістральний шлях сходження людини ступенями космічної ієрархії. Надконфесіональні синкретичні течії та школи у релігійній філософії вивчені недостатньо, однак у вчених і філософів вони викликають живий інтерес. У XXI ст. вони не сходять зі сцени духовного життя. Найбільшого поширення вони набувають у переломні етапи розвитку історичного процесу. Наш час не є Філософія XX—XXI ст. винятком із цього загального правила. Виникають нові секти і релігійні громади, з'являються містичні утопії, створюються і швидко розпадаються поселення і комуни людей, які намагаються йти до колективного містичного досвіду. Такого роду ірраціоналізм крайньої форми утворює один із полюсів сучасної духовності особистості і суспільства. Отже, релігійна думка та філософія, що пов'язана з нею, за своєю сутністю належать до традиціоналістського, догматичного типу свідомості. Однак це не означає, що в ній не можуть формуватись і функціонувати філософські вчення значного і тривалого впливу на загальнолюдську культуру. Багато філософів православ'я, католицизму, протестантизму, ісламу, інших віросповідань зарекомендували себе знавцями історії філософії, талановитими авторами. їх зусиллями у релігійній думці XX ст. здійснено антропологічний поворот, коли головною проблемою філософствування стала людина. При цьому передумова і кінцева мета релігійної філософії, якими є поняття Бога та центральні догми, принципи релігійної свідомості, зберігаються. XX ст., всупереч очікуванням і припущенням, не стало століттям атеїзму ні на Заході, ні на Сході. Навпаки, кінець століття ознаменувався активізацією церкви і релігій, наростанням релігійності великих груп населення внаслідок того, що офіційна і тим більше неофіційна релігійні філософії, зберігаючи вихідні догми і принципи, водночас виявили здатність до відновлення та модернізації. 8.10. Філософська тенденція в постмодернізмі У середині XX ст. у філософському типологічному плюралізмі сформувалася стійка і впливова позиція протиставлення класичних і некласичних його напрямів, течій і шкіл. Класичними були визнані неокантіантство, неогегелянство, неопозитивізм, неотомізм, структуралізм, аналітична філософія, марксистська філософія й усі інші філософські спадкоємці того духовного повороту, початок якому поклали ренесансний гума-
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
нізм і німецька філософська класика. Не всі вони однаковою мірою вписуються в таку загальну філософську картину, однак їхній конгломерат, нерідко навіть суперечливий, не позбавлений раціоналістичної і наукової спільності. Всі вони стверджують культ людського розуму як ідейної основи і стимулу перебудови суспільства на ідеалах Свободи, Рівності і Братерства, виступають за вдосконалення розуму та його індивідуальній і неіндивідуальній іпостасях через прогрес науки. Знання і раціональне пізнання оголошуються головною силою у вирішенні всіх проблем людини і людства; філософським покликанням вважаються роздуми про буття світу, людини і суспільства, про метди пізнання, загальні принципи і норми моральності, про людину як таку, про її сутність, про шляхи і способи створення загальнолюдської ціннісної системи практики, науки і культури. До некласичного філософствування нині зараховують "філософію життя", екзистенціалізм, персоналізм, постмодернізм та інші сучасні ілософські напрями, течії і школи ірраціона-лістичного спрямування. У сфері їх інтересів — несвідоме і надсвідоме; людські інстинкти, емоції і воля; обґрунтування обмеженості раціонального пізнання, протиставлення йому інтуїції. Соціальною базою виникнення, формування, розвитку і функціонування такого роду філософствування є крах ілюзій сучасного суспільства, нездатність його економічної і політичної системи задовольняти постійно зростаючі потреби й інтереси людей, перебороти відчуження праці, реалізувати свої гасла свободи і рівності громадян. Замість суспільства високого рівня масового споживання було створено суспільство виживання. Всі його привабливі обіцянки виявилися утопіями. Ейфорії з приводу безмежних можливостей сучасного суспільства щодо створення гідних для людей умов життя більїне немає. Гносеологічними і методологічними відповідями на такі виклики стала некласична філософія. Однак перебороти їх вона пропонує шляхом не докорінної зміни економічних, політичних і правових парадигм, а шляхом пошуку та реалізації альтернатив раціональності, недоступного розуму і розумінню в межах логічного мислення. Показовим тут є найпопіирені- ший і найбільш популярний сьогодні філософський постмодернізм (англ. — буквально те, що після модерну). Питання про сутність і час виникнення постмодернізму дотепер залишається дискусійним. Безперечно лише те, що він виник як художнє явище в середині 50-х років XX ст. у США в архітектурі, скульптурі, живописі, а потім стрімко поширився в літературі та музиці. Для його художньої практики характерні такі стильові особливості: свідома орієнтація на еклектичність, мозаїчність, іронічність, ігровий стиль, пародійне переосмислення традицій, неприйняття поділу мистецтва на елітарне і масове, подолання межі між мистецтвом і повсякденним життям. Теоретико-методологічною основою постмодернізму став французький поструктуралізм з його націленістю на осмислення всього неструктурного у структурі; на виявлення апорій і парадоксів, що виникають за спроби об'єктивного пізнання людини і суспільства за допомогою мовних структур; на побудову нових моделей змістоутворення; на створення нової практики відкритого читання, подолання герменевтичних і аналітичних моделей тлумачення. З таким особливим комплексом ідей і уявлень світоглядного характеру постмодернізм став широкою ідейною течією нашого часу і здійснити експансію в усі галузі соціально-гуманітарного знання і громадського життя, претендуючи спочатку на статус загальної теорії сучасного мистецтва, а потім особливої ментальності, на завершене вираження "духу часу". У літературі використання постструкту-ралістських підходів у постмодернізмі спричинило феномен деконструктивізму — уявлення про перетворення в сучасному пізнавальному полі мови на самостійну силу, що загрожує єдності людини, і про культуру, як суму текстів будь-якого її феномену. Як наслідок, до 80-х років XX ст. у духовній культурі суспільства оформився ідейний комплекс, що поєднує постмодернізм, постструктуралізм і деконструктивізм та тлумачить як найбільш адекватне духу часу відображення інтелектуального й емоційного сприйняття епохи. Поширення постмодернізму зумовило також його експансію в галузь філософського знання. Поштовхом була публікація книги Римського клубу "Межі зростання" (1972), у якій
Тема 8 містився висновок про неминучу глобальну екологічну катастрофу у світі, якщо людство не відмовиться від нинішнього економічного і науково-технічного зростання. Під впливом цього висновку французький філософ Жан-Франсуа Ліотар (нар. у 1924) у книзі "Стан постмодернізму" (1979) вперше у загальному вигляді розкрив характерні філософські ознаки постмодернізму. Його теоретиками також стали такі французькі філософи: Жак Дерріда (нар. у 1930), Жиль Делез (1925— 1995), Мішель Фуко (1926—-1984), Фелікс Гваттарі (1930— 1992), Жан Бодрійяр (нар. у 1929), Ролан Варт (1915—1980) таін. Мода на постмодернізм у сучасному світі зумовлена суспільною незадоволеністю станом справ у багатьох сферах культури, особливо в мистецтві і самій філософії. З моменту виникнення постмодернізм розглядається як феномен мистецтва філософії у Франції, а з 70-х рр. XX ст. — як факт європейської культури. У межах постмодернізму поняттям "модерн" позначається мислення про еволюційні процеси в науці, філософії, релігії, початок яких у Європі датується XVII ст. У вузькому значенні "модернізм" — художня і літературна течія в культурі кінця XIX — початку XX ст., в основі якої лежить ідея множинності форм раціональності в мистецтві взагалі і мистецтві філософії зокрема.
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 286; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |