КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Підсвідомість
Понадсвідомість Усвідомлення - На кожному з цих рівнів формуються, розвиваються і функціонують знання, цінності, норми. Єдність компонентної та рів-невої структур можна уявити у вигляді такої таблиці:
Абсолютизація будь-якого з наведених моментів цілісного духовного життя призводить до однобічності, перекосів як у розумінні його природи, так і в реалізації його практичних завдань. Одним з таких проявів є, наприклад, сцієнтистська теза про можливість моделювання людської духовності кібернетичними пристроями. Така впевненість грунтується на зведенш духовного життя до свідомості, а останньої до когнитивної сфери. Хай машина відтворює всі функції людського пізнання, аж до самопрограмування. Теоретично це є цілком припустимим. Та як вона може здійснювати розуміння (вживання у внутрішній світ іншої людини), ціннісно орієнтовану діяльність, якщо у неї немає власних цінностей, життєвих сенсів. Можливі, звичайно, роздуми подібно С. Лему про зародження внутрішнього світу машини, появу та еволюцію її власних цінностей. Абстрактно-теоретично це є цілком припустимим, але тоді мова вже піде про якийсь інший тип духовного життя. Людське ж духовне життя у своїй мотиваційній сфері детерміноване усією попередньою еволюцією Ното заріепз і людського суспільства і у цьому смислі унікальне. її унікальні аспекти можуть зазнавати впливу автоматизації, і це — прогресивна тенденція. Однак духовні джерела і глибини духовності людини у принципі не можуть бути зведені до таких процедур. Духовне життя притаманне суб'єктові соціальної діяльності на всіх його трьох рівнях: окремої людини, соціальної групи, суспільства в цілому. Сукупність характеристик свідомості, що є спільними для певної "соціальної групи або для суспільства в цілому, назива-ють суспільною свідомістю (духовним життям суспільства). Як духовне життя взагалі, так і духовне життя суспільства зокрема не зводиться до усвідомленої частини його, але термінологічні традиції тут настільки міцні, що ми вживатимемо термін «суспільна свідомість» у широкому значенні як синонім суспільного духовного життя в цілому. Духовне життя окремої людини містить в собі елементи свідомості того суспільства і тих соціальних груп, членом яких вона є, і неповторні індивідуальні риси. Суспільна свідомість, постаючи чимось спільним у відношенні до індивідів, водночас щодо інших типів суспільної свідомості є унікальною: наприклад, національна свідомість певного типу культури, певної епохи. Суспільна свідомість відрізняється від індивідуальної за своїми носіями (це свідомість групи і суспільства), роллю (відображає світ з позиції групи і суспільства) і способом існування (суспільна свідомість немовби «дводомна» — наслідки діяльності її поза індивідуальною свідомістю: у бібліотеках, музеях тощо, а ключ до розуміння захований у свідомості окремих людей). Суспільна свідомість щодо духовного життя індивіда постає як щось об'єктивне, зберігаючи водночас свою духовну природу. В традиціях світової філософії співвідношення їх фіксується у поняттях «дух» (духовне, що виступає у своєму об'єктивному аспекті) і «душа» (духовне в межах суб'єктивної реальності)". Ці терміни в інших контекстах і досі вживаються як синоніми. Яку роль виконує суспільна свідомість у житті суспільства? Яким є співвідношення суспільної свідомості і суспільного буття? У вирішенні цих питань слід подолати крайнощі ідеалізму і вульгарного матеріалізму. У першому випадку абсолютизується активна роль свідомості. У другому роль свідомості зводиться до пасивного відображення суспільного буття, яке, у свою чергу, зводиться до способу виробництва матеріальних благ. Хибність першої позиції в тому, що вона не дає змоги відповісти на такі питання: чому за різних умов історичного розвитку суспільна свідомість набуває різного змісту (знання, цінності, норми)? Чому одні і ті самі ідеї (політичні, соціальні, економічні, технічні тощо) за одних об'єктивних умов реалізуються, а за інших — ні? Щоб відповісти на ці запитання, слід враховувати дію суспільного буття щодо суспільної свідомості. Хибність протилежної позиції полягає в тому, що вона не в змозі відповісти на інше запитання: чому за одних й тих самих об'єктивних умов у людей завжди залишається можливість вибору і наслідки їхніх дій не визначаються певною мірою обста- винами, а обумовлюються їх внутрішньою активністю. В одних і тих самих обставинах одні суб'єкти (окрема людина, народ, група) діють революційно, а інші — конформістськи; одні бачать і творять нове, а інші — ні; одні виконують аморальний наказ, а інші обирають смерть). Щоб з'ясувати все це, слід враховувати, що суспільна свідомість постає у житті суспільства у чотирьох основних аспектах: 1) як відображення об'єктивної реальності; 2) як керування діяльністю суспільства; 3) як створення програм, що спроможні керувати діяльністю суспільства; 4) як самоцінне духовне життя. Відповідно суспільна свідомість постає, по-перше, як результат об'єктивного процесу розвитку суспільства; по-друге, як програма, що керує діяльністю суспільства; по-третє, як основа духовного виробництва; по-четверте, як духовне життя суспільства. Зрозуміло, що і співвідношення суспільної свідомості і суспільного буття у всіх чотирьох випадках має бути різним. У першому випадку суспільне буття визначає зміст суспільної свідомості: Архімед не міг відкрити теорії відносності Ейнштейна; Арістотель не міг відмовитися від «природності» поділу людей на вільних та рабів (ми і досі вважаємо за «природне» розглядати навколишнє середовище лише в плані задоволення наших «зростаючих потреб»). У другому випадку, навпаки, програма суспільної свідомості визначає хід суспільного буття: роль політичної стратегії, наукових відкриттів, філософських систем, світових релігій тощо. У третьому випадку ми бачимо взаємодію того й іншого: без адекватного відображення, що його детермінує об'єктивна реальність, нема й ефективних програм; без об'єктивних умов неможливе успішне впровадження цих програм (детермінація з боку буття); але без творчості, без духовної активності найдосконаліші знання та найкращі умови реалізації їх залишаються невикористаними (детермінація з боку свідомості). І, нарешті, у четвертому випадку свідомість сама стає часткою буття, бо людське буття (не функціонування речі!) передбачає єдність об'єктивної та суб'єктивної реальності, зовнішніх умов і внутрішнього життя. У епохах, коли нові ідеї стихійно збігаються з необхідними умовами реалізації, міцніє, набирає сили тенденція до абсолютизації ролі свідомості. За умов, коли ідеї не працюють, виявляються утопічними, увага переключається на детермінуючу роль буття. У дійсності ж вони взаємодіють, буття і свідомість визначають одне одну не взагалі, а конкретно. Буття в певних межах задає зміст свідомості й умови реалізації її. Свідомість у цих межах, по-перше, по-різному реалізує можливості буття і, по-друге, може здійснювати творчі прориви, передбачаючи іпроектуючи можливості іншого буття, що його ще не було досі (наприклад, природа не виробила колеса; прорив до штучного буття, де ця можливість виявилася реалізованою, був здійснений людською свідомістю). Відносна незалежність свідомості від буття в суспільному житті полягає не в тому, що залежність свідомості від буття є абсолютною, а в тому, що свідомість і буття є абсолютно залежними або не залежними одне від одного в одних об'єктивних інтервалах (умови взаємодії) і відносно залежні або незалежні в інших. Буття не залежить від свідомості абсолютно, оскільки воно існувало до свідомості й існує в певних межах поза дією свідомості. Буття не залежить від свідомості відносно, бо сама дія свідомості можлива лише відповідно до об'єктивних законів буття (неможливість порушення законів визначає незалежність, а можливість дії у їх межах — залежність). Свідомість не залежить від буття абсолютно в межах власної самоцінності (людина, яка дотримується певних моральних норм, може вмерти, але моральний ідеал, виникнувши, стає цінністю безумовною, тобто абсолютною). Свідомість не залежить і залежить від буття відносно меж можливого вибору (наявність меж визначає залежність, а «проміжок» у цих межах — незалежність). Свідомість абсолютно залежить від буття в тому значенні, що зміст справжнього відображення дійсності цілком визначається її відповідністю до буття. Буття абсолютно залежить від свідомості у тих межах, в яких реалізація будь-чого підпорядковується задумові, коли мета як закон визначає спосіб і характер дій. Справжня мудрість полягає не у схоластичних суперечках з приводу того, що з'явилося раніше — курка чи яйце, а в тому, щоб на практиці керуватися інтервалами, які правильно визначені у теорії: що і де виявляється важелем, а що і де точкою опори. Суспільна свідомість (так само, як і індивідуальна) містить у своїй компонентній структурі знання (відображення об'єктивної суспільної діяльності), які створюють когнитивну сферу, або аксіологічний аспект; норми- (синтез знань і цінностей), що створюють нормативну сферу, або прексеологічннй аспект. Кожний з цих компонентів є результатом певних умов суспільного буття, елементом програми-, що керує діяльністю суспільства, підсумком духовного виробництва (стосовно пізнавальної, ціннісно-орієнтованої та проектованої діяльності) і частиною цілісного духовного життя. Рівнева структура суспільної свідомості у звичайний спосіб розглядається у більш спрощеному вигляді, аніж варіант, наведений раніше, а саме — виділяються два рівні: стихійний та усвідомлений. Стихійний рівень — це суспільна підсвідомість, ті цінності, повсякденні уявлення, норми, які помітно впливають на наше життя, але не виявляються у виразній формі, тим більше не зазнають рефлексії. Усвідомлений рівень норм містить у собі як мінімум усвідомлення і як максимум — єдність усвідомлення та самосвідомості, рефлексії. Одна справа, наприклад, сформулювати певні норми моралі, політичні цілі, світоглядні або релігійні принципи, а друга — спромогтися порівняти їх з іншими, проаналізувати альтернативи, немовби збоку подивитися на себе. Зневага щодо такої рефлексії породжує можливість догматизму. На взаємодії компонентів та рівнів суспільної свідомості можна так окреслити структуру її.
Суспільство, соціальні групи можуть виражати свої потреби та інтереси, що знаходять концентроване вираження у ціннісних орієнтаціях, стихійно. Так само стихійно формуються повсякденні уявлення про життя і норми поведінки. Цей рівень духовного відображення соціальних відносин іменується суспільною психологією. Можна говорити про особливості психології національної, класової, фахової, релігійних груп, різних генерацій, нарешті про психологічний клімат суспільства або епохи в цілому. В усіх подібних випадках ми спостерігаємо різні звичаї, традиції, емоційний хист, ціннісні переваги та ін. Для людей, які знаходяться в середині певної спільноти, ці особливості є звичними і тому непомітними, як акцент рідної мови. Однак «збоку» (для тих, хто належить до іншої спільноти) ця суспільна психологія може виявитися дивною, незрозумілою, навіть ворожою, що, до речі, є психологічною основою націоналізму і будь-яких інших групових переваг: «ми» (такі, що поводяться як слід) та «вони» (дивні, чужинці). Якщо суспільна психологія, яка сформувалася у суспільстві або групі, не наштовхується на протилежну їй, видається за єдино можливу, то вона не зазнає рефлексії. (Коли ж стихійно сформоване ставлення до життя треба доказово"передати іншим людям, захистити від нападів супротивників або ж зрозуміти вади його, з'являється потреба в усвідомленні та обгрунтуванні суспільної психології. Ця потреба переводить суспільну свідомість на рівень ідеології. Для кожного класу або суспільного ладу є характерною своя ідеологія, в основі якої лежить певна система цінностей. Буржуазна ідеологія, наприклад «дикого» капіталізму, в її класичному вигляді орієнтована на такі цінності, як максимізація прибутку, багатство та влада над світом (навіть знання у межах цієї ідеології — не мудрість, що єднає людину із світом, а сила). Ідеологія деформованого, «казарме-ного» соціалізму також ставила у центр багатство, («догнати й перегнати») і владу, але не для індивіда, а, мовляв, «для всіх», але фактично — для адміністративно-командної системи, стосовно якої всі інші люди є лише «гвинтиками», якими керує бюрократичний апарат суспільної «машини». Якщо люди хочуть зрозуміти один одного, мати діалог, то слід дотримуватися ідеології, яка заснована не на догматизованих повсякденних уявленнях, а на науковому (тобто доказовому і вивіреному) обгрунтуванні. Виживання людства є можливим лише за умови панування ідеології миру, а не війни, взаєморозуміння, а не диктату, шанування власних тенденцій у природі, а не насильництва над нею. Треба вивести всі наслідки наших дій з прийняття тих чи інших життєвих сенсів, цінностей, так би мовити, «аксіологічних аксіом». Ці аксіоми не доводяться, не проектуються наукою (у припущенні зворотного полягає основна помилка утопістів, яка врешті-решт призвела до ідеології «інженерів людських душ»). Вони органічно визрівають у культурі, способі життя, психологічному кліматі суспільства і соціальних груп. Тому ідеологія не замінює суспільну психологію, а остання не є просто засобом закріплення її. Знання, що «впали» на несприятливий грунт, поза традиціями, поза культурно-історичною пам'яттю, є суто формальними, існують для екзамену і трибуни, але не для життя. Йдеться про єдність суспільної психології та ідеології, їх взаємодоповнення. Насамперед потрібні такі умови життя, які сприяли б формуванню позитивної суспільної психології (гуманної, доброзичливої, екологічно культурної, відповідальної). Ідеологія повинна піддати критичному аналізу можливі альтернативи та обгрунтувати перевагу певного (не штучно зконструйованого, що не має основи і культурно-історичного коріння) способу життя. А вже згодом суспільна психологія змо- же ще раз закріпити те, що усвідомлене ідеологією. Стихія — це не завжди погано, усвідомлення — не завжди добре. Все добре лише на своєму місці як моменти єдиного цілого.: Крім компонентів і рівнів суспільна свідомість містить^у собі форми, тобто окремі види її, кожний з яких характерний певним співвідношенням цінностей, знань та норм, що існують_ як на стихійному, так і на усвідомленому рівні. Система суспільної свідомості відповідає системі надбудовних суспільних відносин. Форми суспільної свідомості народжуються як відображення суспільних відносин і живуть власним внутрішнім життям. Визначають такі форми суспільної свідомості: політична, правова, моральна, естетична, релігійна, філософська. Як правило, політика і право (і як відносини, і як система поглядів, форми свідомості) у буденній свідомості ототожнювалися з їхніми історичними формами, які притаманні суспільствам, що побудовані на класових антагонізмах. Внаслідок цього в центр політики ставили владу одного класу над іншим, а право розуміли як волю панівного класу, зведену до закону. І це було цілком слушним для класової форми антагонічного суспільства, яким воно було за часів К. Маркса та Ф. Енгельса. Нині ми маємо справу з істотно зміненою соціальною реальністю. Отже, пошуки різних форм співробітництва і взаємопорозуміння продиктовані потребою виживання людства, вирішення його глобальних проблем. Це може бути здійснене лише зусиллями всієї світової спільноти. Отже, тенденція до єдності має взяти гору над неминучими суперечностями. Ці зміни знайшли своє відбиття в тезі щодо примату загальнолюдських цінностей над класовими в умовах правової держави, де мають гарантуватися рівні права та відповідальність перед законом усіх членів суспільства. Соціальна структура нашого суспільства далека від класичної класової структури і має тенденцію до формування суспільства безкласового. Незважаючи на це, питання щодо формування правових відносин і правової культури залишається досить актуальним. Проте щодо права є сподівання: а може у доступному для огляду майбутньому ми все ж прийдемо до суспільства, позбавленого політики і права, суспільства, в якому взаємини людей визначатимуться мораллю? Навряд чи. Здається, що це нагадує ілюзію, згідно з якою люди житимуть без товарно-грошових відносин, поділу праці та ін, Справа в тому, що, незважаючи на всю різноманітність історичних форм суспільних відносин, у них зберігаються спільні інваріантні моделі, які зумовлені тим, що за будь-яких обставин люди (суб'єкти) мають справу або з об'єктами будь-якої природи — від якоїсь каменюки до інфор1-маційних систем (суб'єктно-об'єктні відносини), або з іншимисуб'єктами — окремими людьми, групами, спільнотами (суб'єктно-суб'єктні відносини). Політичні і правові відносини, як і моральні, є суб'єктно-суб'єктними відносинами. Однак ці відносини — відносини різних рівнів, і як такі вони орієнтовані на різні цінності. Ці відмінності, мабуть, мають загальний характер. Політичні відносини виникають тоді, коли суб'єкти змушені керувати один одним, а правові — коли виникає нагальна потреба відрегулювати політичні відносини на основі законних прав суб'єктів відносин. Такі відносини, і це очевидно, виникають лише за умов істотно різкої спрямованості інтересів суб'єктів, коли ці інтереси суперечать один одному. Мрія про часи, коли такі ситуації абсолютно зникнуть з життя людей, це, мабуть, мрія про рай. У суспільствах різного типу суперечності вирішуються або шляхом 'придушення інтересів одних суб'єктів іншими в політиці і закріпленням цього придушення у праві (антагоністичні суспільства), або шляхом керування узгодженням цих інтересів на грунті права, що виходить з максимально досяжної єдності інтересів окремих суб'єктів і суспільства загалом. У другому випадку регулювання відносин теж має політичний і правовий, а не моральний характер, оскільки джерелом регулювання є зовнішня примусова необхідність: люди підкоряються владі та праву не тому, що це кожного разу відповідає їхнім інтересам. Вони добровільно роблять поступки іншим суб'єктам, цілком усвідомлюючи, що у протилежному випадку суспільство зруйнується. Природним є й те, що в суспільстві, яке прагне до узгодження інтересів, мають місце зловживання своїм положенням в інтересах групи (бюрократизація політики і права). Одна справа припускати лише два можливих варіанти — або придушення антагоніста або мораль і свідомість, інша справа — передбачити і третій варіант: розумні політика і право прагнуть до позаморального узгодження інтересів, які на рівні моралі дістають більш тонку обробку і глибинне обгрунтування. Такий підхід дає змогу охарактеризувати політичні і правові відносини як такий рівень С — С відносин, де ці відносини регулюються через посередництво застосування до людини С — О відносин: аби суб'єкти зберегли цілісність суспільства, вони повинні виступати якоб'єкти керування на основі влади та закону і водночас як суб'єкти, що визначають права і обов'язки один одного. Розуміння цієї діалектики є дуже важливим. Якщо люди ставляться один до одного лише як до об'єкта, то політика перетворюється на абсолютне насильство, а право — на ширму, за якою це насильство відбувається. Така ситуація в цілому (окремі елементи її тією чи Іншою мірою завжди присутні в будь-яких суспільствах) може викликати вибух, суспільство в такому разі втрачає людське обличчя. Ключовими цінностями політики і права є влада і закон, що гарантує дотримання прав та обов'язків. Різні соціальні групи, класи, суспільства різного типу залежно від своїх інтересів вкладають в уявлення про владу і про законні права та обов'язки зовсім різний, часом протилежний, зміст. Природним є те, що ця відмінність в інтересах і прглядах породжує суперечності і боротьбу. Ці суперечності можуть вирішуватися трьома шляхами: силою, більшістю голосів і діалогом аж до досягнення консенсусу. Чим більша питома вага третього способу і менша першого, тим більш, розвинутим, більш людяним є суспільство. Насильство є неминучим для тих, хто готовий домагатися задоволення власних інтересів ціною загибелі суспільства і в принципі не бажає рахуватися з інтересами інших. Рішення за більшістю — недосконалий, але неминучий шлях, якщо неприйняття рішення завдає суспільству серйозної шкоди. Різні типи політичної і правової поведінки залежать від тих психології та ідеології, що панують у даному суспільстві або притаманні певній групі чи особистості. Так, у суспільній психології феодала або селянина, людини праці або люмпена формуються цілком різні ціннісні орієнтації і норми щодо ставлення до влади і закону. Ідеологія намагається виразно сформулювати й обгрунтувати відповідні уявлення. Найважливіше завдання сучасності — досягти реальної єдності ідеології (яка тривалий час зводилася до гасел, далеких від реальності) і психології, політичної культури і правової діяльності. Щоб забезпечити це, з одного боку, потрібні ідеологічне обгрунтування і наукова розробка законів і механізму зворотного зв'язку народу і держави, а з іншого — формування навичок справжньої демократичної поведінки, скасування відчуження особистості від громадсько-політичного життя. Політика і право не тільки відображують суспільне буття, вони є програмою зміни його. Залишається досить актуальним аналіз трьох можливих варіантів впливу політики на економіку: 1) політична влада діє відповідно до тенденцій економічного розвитку — і тоді вона прискорює його; 2) вона може діяти всупереч цьому розвитку — тоді вона зазнає краху; 3) вона може поєднувати у різних напрямах перші два варіанти — і тоді втрачаються матеріальні сили і завдається великої шкоди економічному розвитку. Політична і правова свідомість має і внутрішній духовний аспект. Він полягає у переживанні громадянської гідності або гідності потоптаної відповідальності або безвідповідальності, успроможності сказати і відчути «Честь имею» або втраті таких почуттів, у шануванні та довірі до авторитету влади або у страху чи байдужості до влади. Низка наведених негативних характеристик — свідчення бездуховності суспільства і особистості в цих царинах життя. Політика і право хоча і можуть, і повинні бути звернені до свідомості людей, до духовності їх, все ж зрештою вони підтримуються ззовні, допускають ставлення до людини як до об'єкта. Мораль підтримується ззовні силою громадської думки, та основний компонент її знаходиться в середині особистості — це голос совісті. Не міркування щодо вигоди, не страх, навіть не звичка до дисципліни, а саме совість визначає моральність рішення. Совість як внутрішній механізм прийняття моральних рішень уособлює концентрований вираз раціонального і чуттєво-емоційного досвіду моральних взаємин людей; голос її має примусову силу, бо вимагає здійснити одні вчинки і забороняє інші. Совість не знає готових рецептів, куди б можна було зазирнути як у зведення законів. Вона має принципово-творчий характер, діяльність її стає добрим прикладом духовного життя на рівні понадсвідомості. Слід зазначити, що термін «мораль» має два аспекти, які відбивають різні регуляції людської поведінки. Спільним у них є те, що на обох рівнях інтереси інших суб'єктів враховуються добровільно, незважаючи на можливу кару або нагороду. На суспільному рівні моралі людей об'єднує спільний вищий інтерес, мета, впевненість, віра, відданість політичній, науковій ідеї. Найвищою цінністю суспільної сторони моралі є.обов'язок перед спільною справою. Заради спільної мети люди, керуючись почуттям обов'язку, вгамовують у собі корисливі потяги, дрібні приватні інтереси. Людиною обов'язку рухає передусім відданість спільній праці. Інша людина на цьому рівні постає насамперед як представник спільної справи, як носій принципу; її внутрішні спонукання, неповторність її індивідуальності поки що не висвітлені: спільне поглинає унікальне. На особовому рівні моралі людина зазирає у внутрішній світ іншої людини, добровільно приймає цінності і цілі інших суб'єктів як самоцінність, доброзичливо ставиться до них заради них самих. Тут уже діє і об'єднує не лише обов'язок перед спільним, а й співпереживання з унікальним. Ключовою цінністю особового рівня моралі є добро як міра добровільної єдності суб'єктів на грунті взаємного співпереживання і прийняття цінностей. « Моральні відносини можливі лише на об'єктивній основі збігання інтересів різних суб'єктів. Тому щоб зрозуміти реальний зміст закликів до совісті, обов'язку, добра, слід завжди піддавати його конкретно історичному аналізу. І раб, і рабовласник кажуть про добро, але уявлення їхні взаємно виключають одне одного. І все ж це лише один бік медалі. Раб, рабовласник, злочинець і його жертва — всі вони люди. І якщо не враховувати цього, то цілком логічним був би висновок про повне знищення всіх рабовласників і всіх, хто здійснив будь-який злочин. До чого призводить така логіка на практиці — ми вже знаємо. Крім класових та інших відмінностей в основу моралі покладені загальнолюдські цінності та норми. Загальнолюдська суть маралі була висловлена ще у «золотому правилі» давнього мудреця Конфуція: «Ніколи не роби іншому такого, чого ти не хотів би, щоб це зробили тобі». Шанування людського життя і гідності, іншого способу життя, доброзичливе ставлення до людей, чесність, працелюбність, дбайливе ставлення до природи ■— такі ці загальнолюдські норми. Моральна свідомість існує у вигляді цінностей (що виражають уявлення про обов'язок, добро, честь, гідність та ін.), норм (що виражені у моральних кодексах, заповідях, прислів'ях, приказках тощо) і знань (що розкривають та обґрунтовують моральні цінності та норми). Проте врешті-решт рівень морального життя суспільства визначається нашими вчинками, тобто діями на основі вибору між моральними і аморальними ціннісними орієнтаціями (добром і злом, обов'язком і його відсутністю тощо). Основою морального вибору є наявність «віяла» об'єктивних можливостей, наявність внутрішньої можливості впливати на реалізацію тих чи інших зовнішніх можливостей, якщо мати необхідні знання і докласти потрібних зусиль. Тією мірою, якою людина володіє цими знаннями і може докласти зусиль (міг, але не схотів), вона вільна, а тому несе моральну відповідальність. Кожна нагода чинити краще, втрачена через наші лінощі, робить нас гіршими, зменшує свободу і посилює рабську залежність від сторонніх та ворожих чинників. Кожний наш крок повинен бути морально відповідальним вчинком. Формування моральної культури вимагає засвоєння і закріплення її цінностей і норм на рівні психології та усвідомлення їх на рівні наукової ідеології. Без першого вони ризикують залишитися порожніми фразами, без другого мораль замикається у межах «домашнього побуту», виявляється неспроможною в складних, не стандартних ситуаціях, на які багате сучасне життя. Ось чому цінності та норми моралі потрібно виробити, осмислити їх і знов закріпити у досвіді моральних вчинків. Мораль відбиває у своїх нормах умови життя людей. Люди-ні, яка відчужена від процесу праці і його наслідків, від нормального спілкування, важко бути моральною, але {і життя це не раз доводило) усталена моральність витримує найстрашніші випробування. Тому поліпшувати об'єктивні умови життя і відроджувати мораль слід одночасно. Мораль — це не просто засіб підвищення продуктивності праці і регулятор спілкування (хоча вона є і такою). Обов'язок і добро — це більш високі цінності, ніж користь, це самоцінності справжньої духовності. Рівень моралі визначається ставленням до інших людей (людства в цілому, власного народу, родини, самого себе) і до діяльності (штучного середовища, «другої природи»), до природи. Спільний принцип у всіх чотирьох галузях полягає у спроможності ставлення до всіх цих явищ як до самоцінностей — це гуманізм; до діяльності — це єдність самовираження (творчість) і внутрішніх тенденцій тих сфер буття, в яких ця діяльність відбувається («не можна заганяти до раю кийком»); до наслідків діяльності — чинити так, щоб створене нами середовище було Домом, а не «машиною-помешканням», до природи — це екологічна культура (ко-еволюція, спільний розвиток людини і природи, а не насильництво над нею). Становлення традиції — скрізь і всюди керуватися боліннями совісті, змістом яких є обов'язок (перед суспільством і справою, якій служиш) і добро (у ставленні до будь-якої людини) —одна з найскладніших проблем сучасності. Естетична свідомість регулює поведінку людини на такій же глибокій основі, як і моральна, але своїми особливими засобами. Можна зрозуміти політичне значення певного вчинку, юридично обгрунтувати його, прийняти його совістю за умови, якщо до цього він буде сприйматися як естетично прекрасний, як такий, що є гідним до естетичного почуття. Естетична свідомість не зводиться до мистецтва (професійної форми її) так само, як наука не зводиться до людського пізнання. Вона проймає людські відносини, побут, манери, упорядкування середовища, бо скрізь, як зазначав Маркс, людина «будує» також і за законами краси в. Красу як ключову цінність естетичної свідомості можна визначити як символічне чуттєво-емоційне вираження відповідності реальності ідеалу. Краса визначає цілісний настрій життя людини. Розглянемо це визначення. По-перше, естетичний образ, що будується за законами краси як основна форма естетичної свідомості (на відміну від знання, яке відображає дійсність, або 5 Маркс К. Економічно-філософські рукописи 1844 року//Маркс К., Енгельс Ф. Твори — Т. 42.— С. 94. моральних норм, що диктують певну поведінку), не ставить за мету описати, пояснити реальність або конкретно проаналізувати, як слід поводити себе. «Золота осінь» І. Левітана або «Перший концерт» П. Чайковського — це не просто музичні «описи» осені чи весни. Як і будь-який естетичний образ, вони виражають і формують певний загальний цілісний життєвий настрій. По-друге, цей настрій (не теорія, не нормативний кодекс) виражений у чуттєво-емоційній символічній формі через посередництво образу-символу. Під символом слід розуміти такий знак (слово, мову музики, танцю, графіки тощо), який невідривно пов'язаний із своїм значенням (образом, що його виражено у почуттєво сприйнятливій формі), який має безліч інтерпретацій (тлумачень). Наукове поняття прагне до однозначної точності, і завжди можна поставити запитання: «Яке саме з кількох уявлень про один й той самий об'єкт правдивіше, точніше відображує його?» Так само у праві або моралі ми завжди у принципі можемо відрізнити добро від лиха, законне від незаконного. У царині ж естетичної свідомості безглуздо сперечатися, чиї почуття й асоціації щодо «Першого концерту» точніше відображають... що ж саме? Навпаки, автор, виконавець і той, хто сприймає художній твір, кожного разу немовби стає співавтором у творенні нової інтерпретації вихідного образу-символу. Проте в усіх цих тлумаченнях неминучим залишається одне: символ створює певний цілісний настрій до життя (з цих позицій ми згодом розглянемо питання, чи слід сперечатися про смаки). По-третє, настрій, що виражається символічно-образно, дає певну, інформацію, але не прямо про дійсність, а про відповідність її нашому ідеалу. Ідеал цей найчастіше не усвідомлюється, але саме з ним ми зіставляємо свої сприйняття, коли говоримо про щось: «це прекрасно» чи «це огидно». І якщо людина естетично сприймає цей пейзаж або нехтує ним, містом, манерами поведінки, музикою тощо, то таку оцінку часто дуже важко спростувати науковими, політичними або моральними аргументами («Не по хорошому милий, а по милому хороший»). Естетична свідомість, таким чином, виконує вельми важливу роль у бутті людини: надає її ставленню до життя чуттєво-емоційної (а не просто логічно побудованої) цілісності, боронить її особистість від «розщеплення» у складних і суперечливих ситуаціях. Специфіка естетичного образу полягає в тому, що в ньому нерозривно поєднані основні компоненти свідомості: цінності, знання, норми. Ставлення до життя, система цінностей, що їх виражає людина у творі мистецтва або в будь-якій формі естетичної поведінки (як вона одягнена, як говорить, чим прикра-шає своє помешкання тощо), становлять зміст естетичного образу. Проте самий зміст ще не створює краси. Зміст (цінність) має знайти адекватну форму. Форма естетичного образу — це не просто знання про дійсність (хоча, звісно, художній твір і дає такі), а й чуттєво-емоційне відображення нового в реальності, таке, що спроможне піднятися на рівень символу*. Якщо такої єдності досягнуто, якщо символ і правда, які виражає митець, знайшли один одну, то з'являється й елемент норми — не «рецепт», а загальний настрій до життя: «родинна увага» (М. Пришвін) до природи або агресивне споживацьке ставлення до неї, любов до людини або зневага до неї, спокута або фанфаронство, шанобливість перед життям або бравада цинізму. Все це формує естетичний простір, в якому ми живемо. Повноцінний естетичний образ постає як єдність змісту (що хоче відобразити автор), форми (у звичайному він спромігся побачити щось нове, що у незвичайний спосіб діє на наші почуття) і того настрою до життя, який народжує цю злитість форми і змісту. Естетичний настрій виражається в естетичному смаку, тобто в оцінці явищ дійсності з позицій прекрасного чи огидливого. Смак відіграє таку ж роль в естетичній поведінці, як совість — у моральній. На"стрій до життя, а відповідно й естетичні смаки можуть бути дуже різними. Від чого це залежить? Залежність тут, як і взагалі у відносинах буття і свідомості, двостороння. Ті умови життя, в яких живе людина, та соціальна група, до якої вона належить (народ, клас, родина, коло друзів тощо), формують настрій її та естетичні смаки. Однак потрібно враховувати і зворотну дію свідомості, що вже сформована, на буття. Отже, треба створювати умови, що формують добрий естетичний смак, і водночас самим зсередини активно робити правильний естетичний вибір. У чому ж критерії «доброго» чи «правильного»? І чи є вони взагалі? Чи можна сперечатись про смаки? Про смаки не сперечаються, коли особиста інтерпретація естетичного образу не зачіпає інтересів інших людей, не руйнує цілісність суспільства. Які очі красивіші — блакитні чи карі? Чиї переживання після прочитаного, побаченого твору мистецтва більш глибокі? Ці запитання безглузді. Кожна індивідуальність є самоцінною. Однак якщо «неповторна індивідуальність» не зважає на інших, якщо смак її або певної групи починає руйнацію, то їх слід зупинити. Саме такою є ситуація з «мас'овою культурою» — сучас- * Відчуття життя як невпинної новизни — ось родючий грунт, на якому розквітає та визріває мистецтво» ('К. Паустовський). ним варіантом гасла римського плебсу: «Хліба та видовищ!» Коли заради комерції і честолюбства бездарних ділків розбещуються душі, насаджується агресивність, розпуста, цинізм, тобто психологія дня, злочинна свідомість — з такими смаками не можна не сперечатися, не боротися. Бо перемога їх — це культурна й антропологічна катастрофа. Ноосфера — це і прекрасний світ, і досконале естетичне середовище, де всі звуки, фарби, лінії, ритми служать гармонії та цілісності природи, суспільства, людини. Краса в цьому розумінні не лише «врятує світ», а вона є однією з найглибинніших самоцінностей, засад духовного життя, а тому не лише «будує за законами краси», а й прагне жити у красі. Без великої внутрішньої культури це неможливо. Тривалий час релігійна свідомість висвітлювалась вітчизняною літературою однобічно — «релігія — це опіум для народу», «духовна сивуха». Негативну роль відіграють і недосконала мораль, і хибна критика, і поганий естетичний смак. Проте ніхто (окрім анархістів) не заперечує саму ідею держави і соціально-правової свідомості, грунтуючись на страшному історичному досвіді кривавих диктатур. Саме так, наявність інквізиції не є достатнім аргументом для заперечення релігійної свідомості загалом. Релігійна свідомість, як і будь-які інші форми, може народжувати хибні висновки і закріплюватись у реакційних громадських інститутах. Виникає запитання: «А чи є в неї свої специфічні «раціональні зерна», своє особливе, нередуційо-ване до інших ставлення до світу?» Гадаємо, що на це запитання можна відповісти позитивно. Позитивна специфіка релігійного ставлення до світу затьмарюється її негативними сторонами, які відігравали і досі відіграють реакційну роль. Спробуємо розібратися в тому, що зумовлює негативні і позитивні моменти релігійного життя. Релігія має трояке коріння: гносеологічне, соціальне і психологічне. При однобічно негативному підході виявляється, що гносеологічно релігія виникає через неспроможність з'ясувати походження та доцільний лад світу (і за аналогією до людини, вважається, що світ створено і влаштовано могутнім абсолютним духом — Богом; в історії філософії це показав Л. Фейєр-бах); соціальні корені вбачаються в безсиллі людини перед природою, у гнобленні та відчуженні, які панують в суспільстві, і в зацікавленості певних соціальних кіл у божому виправданні своїх корисних інтересів; психологічні причини полягають у невмінні людини розібратися в своїй душі, у прагненні до бодай ілюзорної, але захищеності, опорі на Абсолют, у трагічній суперечності між скінченністю життя тіла і відкритістю нескінчен-ності для духу (звідси жадоба безсмертя душі і віра у це безсмертя). Отже, причини суто негативні: незнання, безсилля, невміння, бажання забутися в ілюзіях. Як наслідок, релігійна свідомість трактується як щось хибне, ілюзорне. Невміння зрозуміти і перетворити природний світ призводить до віри у надприродне, яке і проголошується центральною ідеєю релігії. Відтак, в міру розвитку науки і прогресивних чинників суспільства, які на науковому грунті розумно перетворюють світ, релігія відмирає*. Усе сказане, на нашу думку, справедливе, але цього недостатньо. Такий підхід нагадує колишню нашу критику капіталізму: вбачати в ньому лише експлуатацію і закривати очі на упорядкованість праці стимулом приватного інтересу. Що ж позитивного можна знайти в причинах та проявах релігійної свідомості? Спочатку вкажемо на філософську світоглядну причину, що накладає табу на таку постановку питання. Вона полягає в антропоцентризмі, людській примхливості: запевнивши себе в ілюзорності Бога, людина вирішила сама посісти вакантне місце. «Бога немає — тож усе дозволене». Ця формула характеризує не лише поведінку Раскольникова із «Злочину і кари» Ф. Достоєвського^І Вона характеризує і найблагіші наміри: люди самі знають, що потрібно людині і світові, отже, самі приведуть світ туди, куди потрібно. Що ж заважає сучасній людині стати Богом, розумним господарем світу? Відкинувши релігійні почуття, вона втратила і те, що провідний мислитель середини XX ст. М. Хайдеггер назвав «шанобливістю до буття», втратила відчуття святості будь-чого, крім власних «зростаючих потреб». У релігійній же свідомості (хай часом у спотвореній формі) утвердилася наявність чогось вищого порівняно з «хлібом та видовищами», святого в цьому світі. Звісно, твердження, згідно з яким це явище походить від Бога — творця і дарителя світу, без волі якого й волосина не впаде з людської голови,— бездоказове. Звичайно, віра в те, що Бог дав через пророків рецепти праведного життя, що його можна благати про щось, що дотримання обрядів гарантує особисте спасіння і таке інше — все це лише утішливі ілюзії. Однак хіба ж не буддизм дав людині змогу зрозуміти, що єдність душі кожного і глибинних основ — вища за всі ^астові відмінності? Хіба не християнство вперше осмислило рівність людей неза- * Ось характерний історичний епізод: коли Лаплас підніс Наполеонові свою працю «Небесна механіка», імператор, схваливши книгу в цілому, запитав: «Але чому в ній не йдеться про Бога?» Вчений відповів: «Імператоре, я не відчував потреби у цій гіпотезі». лежно від їх національності та соціальної належності і вперше усвідомило історію людства не як рух по колу, а як шлях до ідеалу? Хіба не релігія освітлювала і проповідувала людські норми моралі (хоча сама не завжди дотримувалася їх, але ж і політики далеко не завжди виконують свої передвиборні обіцянки)? Чи випадкові ці внески до скарбниці культури? Ні, бо обґрунтовувались вони припущенням того, що людині крім задоволення щохвилинних потреб («маю- право на насолоду, радощі), відкрито щось таке, що поєднує світ, людство і душу кожної окремої людини. Можна це назвати Богом або духовним грунтом світу, але можна дати й зовсім іншу інтерпретацію, яка не потребує чудес і не суперечить науці: об'єктивні закони, структури, метрика, ритм, енергетично-інформаційні потоки, що задають цілісність світу, в поєднанні з гуманістичним осмисленням його розкривають гармонійну сутність буття. І це є святим для людини. Без такого світовідчуття все (і передусім уявлення про добро і зло) виявляється суто відносним: зараз це є корисним (мені, моєму колу, моїй нації, людству) — отже, це виправдано, морально, тобто мета виправдовує засоби, а метою виявляється не гармонія того, що любить світ, а перемога заздрісника («чому не мені?!»). Саме святе і є ключовою цінністю релігійної свідомості, що взята в позитивному і нешвидкоплинному аспекті. Релігійна свідомість не має специфічних знань: логічне доведення існування буття Бога (як спростування його буття такими аргументами, як «наші космонавти літали далеко, а Бога не бачили») — '- цілковита схоластика. Єдине знання, що присутнє в ньому, це доведення його нередуційованості, неможливості звести його до інших форм свідомості, людського ставлення до світу. Справді, чому б святість цілісності природи, культури і душі не довести науково? Саме тому, по-перше, що наукова логіка не замінить і не сформулює ані совість, ані естетичний смак. І, по-друге, тому що у релігійній свідомості нескінченність і вічність, які не можуть бути виражені через скінченні речі і явища, а тому не можуть бути зведені до понять і окремих зразків, безпосередньо відкриваються людському духові, заряджаючи його благодатною енергією, подібно до Матері-Землі, що надала сили Антею. Безглуздо вважати, що цю нескінченність можна адекватно виразити у певних нормах (обрядах). Єдина норма, яка, на думку релігійної свідомості, визнає святість усього сущого,— це поводити себе у світі не тільки як у майстерні, а й як у Храмі, тобто бачити навколо себе, у самому собі не лише функціонально корисну скінченність, а й са-моцінність, співпричетність до нескінченності та вічності приро-ди, і історії, і своєї душі (не у розумінні безсмертя її, а співпричетності до макрокосму). Яким же є наше ставлення до реальних релігій? На це запитання відповідає принцип свободи совісті: людина має право обирати і пропагувати релігійну віру або невіру за умови, якщо ані перше, ані друге не призводять до асоціальних -наслідків, не руйнують право і мораль. У світі загальної ідеї діалогу, мабуть, ідея «войовничості» (з обох боків) не відповідає історичній реальності. Атеїзм має рацію, коли заперечує антропоморфне уявлення про Бога як про творця світу. Світу, який не підпорядковується його законам, і сліпе (тим більше фанатичне) схиляння перед таким кумиром. Викривати корисливі прояви забобонів слід і далі, але у коректній демократичній формі. Водночас не слід відштовхувати віруючих і служителів релігії від спільної праці щодо відродження моралі і благоговійного (а не споживацьки-цинічного) ставлення до світу. Слід шанувати інакодумство, плюралізм і бачити єдність у головному: у виживанні людства, у переході його на рівень ноосфери. У цьому розділі не розкрито питання про філософію і науку (яку деякі автори розглядають як одну з форм суспільної свідомості). Філософія тут не розглядається тому, що розкриттю змісту її присвячено весь підручник, починаючи з першого розділу. Що ж до науки, то вона проймає собою всі інші форми, а як особливий соціальний інститут розглядається в інших розділах.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 669; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |