КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Духовне життя і сучасність
Вважати духовне життя, як і людину взагалі, лише чинником оновлення суспільства (хоча крім усього іншого вони є й такими) — глибока помилка. Найбільш адекватними і глибокими тут є поняття основи і найвищої цінності. Насправді, духовне життя в усьому своєму багатстві неможливе без вирішення елементарних економічних і політичних проблем: усіх нагодувати, покласти край дефіцитові, мати саморегульовану економіку, забезпечити правовий захист населення. Однак чи слід з цього робити висновок, що лише згодом можна буде зайнятися духовністю, а поки що залишаються дві проблеми, дві альтернативи: «або сила, або гроші» (тобто або адміністративно-командна система, або «дика» ринкова економіка)? Ні, цілісність людського життя потребує одночасного і гармонійного вирішення економічних, політичних і культурно-духовних проблем. Справжню цілісність задає саме тип духовності народу і людства, і в цьому розумінні духовне життя — це найвища цінність, стосовно якої економіка і політика постають як «привідні паси», і основа, яка забезпечує науково обгрунтоване стратегічне спрямування розвитку економіки та політики. Якщо духовність залишиться на рівні «хліба та видовищ», то й економіка, і політика відповідатимуть їй — з тією лише відмінністю, що призведуть уже не до руйнації Римської імперії, а до загибелі людства і самої планети Земля. Соціальні зміни у розвитку суспільства виявляються передусім як революція духу. Вона охоплює переоцінку цінностей, зміну ставлення до знання, до норм, співвідношення суспільної психології й ідеології і, як уже було зазначено, формування іншого ставлення до духовного життя — не за «залишковим принципом». Зупинимося на цих моментах. Спеціально фундаментальні цінності, що визначають духовне оновлення і виживання людства, будуть розглянуті у розділі «Цінності та їх роль у житті суспільства і людини». Проте зверталась увага на них уже не раз. Так, підкреслювалося, що цінності — це гармонізація функціональної взаємодії суспільства, людини і природи із ставленням до них як до самоцінностеи, перехід від споживацько-корисливого використання цих компонентів відносин людини і світу до їх співтворчості. Щоб приймати рішення з розумінням справи, формувати усвідомлені об'єктивні оцінки того, що відбувається, інформація про всі сторони життя суспільства має бути доступною. Рух по цьому шляху нашого суспільства — одне з незаперечних досягнень. Це особливо важливо для відродження історичної свідомості, оцінки нашого минулого, без чого не можна увійти у майбутнє. І, нарешті, людство зневірилося у волюнтаристському утопізмі, в тому, що «інженери людських душ» можуть керувати духовним життям суспільства як об'єктом, річчю. Не наказний монолог зверху, а постійний діалог з іншими і з самим собою стає засобом вироблення ідеологічних рішень. Не можна, однак, забувати, що діалог, позбавлений реального психологічного і соціального грунту, легко перетворюється на лукаве мудрування. Тому відродження духовного життя — це створення нових, по-справжньому людських (гуманних і відповідальних) взаємин між людьми, це дбайливе ставлення людини до світу, це становлення нового духовного простору як у світовому співтоваристві в цілому, так і в усіх людських спільнотах будь-якого рівня. Це стосується також міжнаціональних відносин (які ще далекі від гуманістичного діалогу), відносин поміж і в середині різних груп населення, громадсько-політичних організацій, трудових колективів і насамперед — у родині. Родина втратила свої традиційні функції і структури, а нові ще.не склалися. Криза у внутрішньородинних стосунках, непорозумінняміж подружжям, старшим і молодшим поколіннями,— це і є середовищем бездуховності. Духовне життя — це не поринання у самого себе, не втеча з брутального середовища, а вплив на нього, одухотворення всього довколишнього. Тому духовне перевлаштування суспільства як умова життєздатності його потребує активних зусиль кожного. Контрольні запитання 1. Наведіть загальну характеристику людської свідомості. 2. Яким є співвідношення свідомості та ідеального? 3. Які основні властивості свідомості як відображення дійсності й активної внутрішньої діяльності? 4. Охарактеризуйте співвідношення рівнів свідомості і роль кожного з них у духовному житті. 5. Що таке знання, цінності, норми, роль їх у керуванні людською діяльністю? 6. Що таке суспільна свідомість і як вона співвідноситься з суспільним буттям? 7. Яким є співвідношення суспільної психології та ідеології? 8. Назвіть ключові цінності форм суспільної свідомості. 9. Назвіть будь-яку з форм суспільної свідомості і проаналізуйте її з позиції спільних структур суспільної свідомості.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 1079; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |