КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Бернал Дж. Наука в истории общества.— М.р 1956.— С. 84
висновків про спадковість характеру творчих здібностей (Галь-тон) або про визначну роль інтуїції в усьому процесі (Бергсон). Роль інтуїції в науковому пізнанні визнають майже всі дослідники, вона нерозривно пов'язана із свідомістю. Без свідомої асиміляції культурно-історичного досвіду інтуїція непродуктивна. Наукова творчість передбачає безкорисливість. На думку Резерфорда, найзначніші для людства відкриття в цілому випливали із досліджень, які мали за мету збагатити наші пізнання природних процесів. Чудовою ілюстрацією до даних слів є діяльність Майкла Фарадея, який розв'язав проблему перетворення магнетизму на електрику. Він був би мільйонером, якщо б експлуатував свої відкриття, але охолонув до них, коли відкриттями зацікавилися промисловці. Фарадей народився, жив і помер у бідності, та заняття наукою були кращою нагородою в його житті. Інша особливість наукової творчості — це орієнтація на новизну. Пошук нового надихає на творчість, а вона можлива лише тоді, коли дослідник прагне до нового без будь-якого прагматичного розрахунку. «Я тепер займаюся знову електромагнетизмом,— писав Фарадей у приватному листі,— і вважаю, що попав на вдалу річ, але ще не можу стверджувати цього. Справді може бути, що після моєї праці я, врешті-решт, витягну водорості замість риби» 12. Тільки до тих, хто шукає істину, а не прибуток, приходить на допомогу інтуїція. В генезисі наукової творчості інтуїція посідає важливе місце. Нові знання з'являються не у вигляді завершеного результату, не на грунті аналізу висновків, а у формі інтуїтивної здогадки. Луї де Бройль підкреслював, що наука по суті раціональна у своїх основах і за своїми методами, може здійснювати свої найбільші значущі завоювання лише шляхом небезпечних раптових стрибків розуму, коли проявляються здібності, які називають уявленням, інтуїцією, дотепністю. Інтуїтивні знання потребують фактологічного і теоретичного обгрунтування, логічної розшифровки. Інтуїція тісно пов'язана з гіпотезою, припущенням, догадкою. Аналогічні думки поділяв А. Пуанкаре, який вважав, що за допомогою логіки доводять, аргументують, а за допомогою інтуїції винаходять, відкривають. Припущення І догадка фіксують переважно психічний стан суб'єкта пізнання. Догадка виконує роль суб'єктивно-психологічного стимулу, викликає до життя різного роду гіпотетичні припущення. Як зауважив В. А. Фок, великі та й не лише великі відкриття робляться не за правилами логіки, а догадкою, іншими словами, шляхом творчої інтуїції. Отже, догадки і припущен- 11 Максвелл Д. Статьи и речи.—М., 1988.—С. 211. ня — це своєрідні пролегомени нових знань. На відміну від догадки припущення містять у собі не лише внутрішнє чуття дослідника, а й спосіб вірогідного розв'язання проблеми. Припущення — це свідоме, логічне обгрунтування догадки. Обгрунтування догадки і перехід до припущення піднімає догадку на рівень гіпотези. Висунуті припущення аналітично обґрунтовуються і на основі їх формуються гіпотези. Різких граней між догадкою, припущенням і гіпотезою нема. Догадка і припущення, фактологічно обгрунтовані, переходять у гіпотези. Якщо припущення і гіпотези не витримують критичного аналізу, то дослідник відхиляє їх. Як влучно зауважував Фарадей, ніхто не підозрює, скільки догадок і теорій, які виникають у свідомості дослідника, знищуються його власною критикою, і тільки приблизно десята частина його припущень і сподівань здійснюється. Отже, наукова творчість органічно пов'язана з критикою. Жодне положення не включається в арсенал науки без попереднього критичного аналізу. Зробити відкриття — означає встановити місце нового положення в контексті попередніх теоретичних знань у цілому. Небезпечним психологічним бар'єром на цьому шляху є наукові авторитети, традиції. Лише критична ставлення до авторитетів попередніх теорій розкріпачує розум для творчої діяльності. Показником творчої активності особи в ступінь критичного ставлення її щодо результатів власної праці. І. П. Павлов, наприклад, ввів у своєму інституті в Колтушах так звані клінічні середи, на яких піддавалися критичному розгляду різні точки зору, в тому числі і самого Павлова. Великий фізіолог надавав цій формі діяльності особливого значення, розглядав її як ефективний засіб творчості. Якщо вимога критичного ставлення до власної наукової діяльності є невід'ємним елементом творчого процесу, то критика, що стосується духовного виробництва інших дослідників, є загальною тенденцією творчості. Отже, наукова творчість здійснюється шляхом висунення догадок. Логічне і послідовне обгрунтування їх — це сфера припущень; фактологічне обгрунтування припущень — сфера гіпотези, яка є зв'язуючою ланкою з теорією. Розвиток творчої думки схематично можна зобразити так: догадка — припущення — гіпотеза— критика — теорія^або інший порівняно закінчений процес розвитку думки. Наукове пізнання здійснюється у двох напрямах: а) відкриття нових емпіричних фактів; б) висунення нових ідей. Нерідко з'ясовується, що нові факти не вписуються в рамки загальновизнаної теорії, а іноді і суперечать їй. На думку М. Планка, для справжнього теоретика ніщо не може бути цікавішим за такий факт, який прямо суперечить загальновизна- ній теорії: адже тут, власне, розпочинається його Діяльність. Конфлікт між новим науковим фактом і попередньою системою знань усвідомлюється у формі постановки проблеми, що виникла, спонукає творчий пошук до розв'язання її. Наукова творчість, відображаючи реальну дійсність у поняттях, торкається переважно духовно-теоретичної діяльності людини. Технічна творчість органічно пов'язана з досягненням науки і зорієнтована на перетворення навколишнього середовища. Завдання вченого полягає в тому, щоб знайти, як зробити певну річ, а справа інженера — створити її. Спочатку технічна творчість була вплетена безпосередньо в процес виробничої діяльності людей. Важливим стимулом розвитку технічної творчості стало подолання національної і професійної замкненості, становлення й утвердження капіталістичних відносин. Поступово технічна творчість оформляється у відносно самостійний напрям технічної діяльності, зокрема у професійне винахідництво. Технічна творчість багатогранна за своїми формами. За рівнем новизни виділяються такі форми технічної творчості: 1) пристосування— застосування відомих технічних об'єктів з неістотними змінами; 2) раціоналізація — перетворення технічних об'єктів на основі врахування конкретної обстановки; 3) винахідництво — створення оригінальних (яких раніше не було) технічних засобів. Залежно від форми організації праці існують професійна (НДІ, КБ тощо) і непрофесійна (здійснюється паралельно з основною трудовою діяльністю, а також у вільний час), колективна та індивідуальна технічна творчість. Зміст технічної творчості полягає в якісній модифікації інженерної діяльності, метою якої є створення технічних засобів, які призначені замінити виробничі функції людини і полегшити працю її. Інженерна діяльність, яка сформувалася у Новий час, керувалася принципами раціональності і пануванням над природою. Ці обидві установки суперечать сучасним вимогам до інженера в умовах високорозвинутої техніки, інформаційних процесів і загрози екологічної катастрофи. У технічній творчості головне значення має здібність до винахідництва і проектування нових технічних систем і технологічних процесів. Однак коли забувають, що техніка (нехай навіть найбільш новітня) — це лише засіб, а не самоціль, формується технократичне мислення, і технократична практика в найагресив-нішій формі. Фетишизування техніки призводить до дегуманізації індивіда. Одним з перших цю проблему поставив Н. Вінер, але з того часу ситуація лише ускладнилася. Тому й сьогодніу літературі, присвяченій аналізу техносфери і технічної творчості, дедалі сильніше звучить заклик на захист людини від ворожої їй техніки. Небезпечна й інша крайність, яку описав А. Платонов у «Че-венгурі», коли технічна творчість підміняється ілюзією, яка видається за дійсність. Герої роману придумали машину, яка перетворює сонячне світло на електроенергію. Вона не працювала, та оскільки її видумали і виготовили своєю тілесною працею два товариші, вирішили вважати машину правильною і необхідною. Художня творчість на відміну від наукової не зорієнтована на відкриття теорій, концепцій, законів, наукових істин, вироблення технічних рішень, матеріалів, машин, автоматів. Художня творчість — це творення естетичних цінностей. А. П. Чехов підкреслював, що художнім можна вважати твір, у якому будуть дотримані такі умови: відсутність довгих слововикидів політико-соціально-економічного змісту; повна об'єктивність; правдивість опису осіб і предметів; надзвичайна стислість; сміливість і оригінальність; відсутність шаблону; сердечність. У художній творчості особливо значне місце посідає уява і в цілому емоційно-образна сфера. Мистецтву на відміну від науки властива індивідуальна нота, воно пронизане суб'єктивністю, відкриває шляхи спілкування з людською душею. Значна перевага його полягає в тому, що воно може перетворити душу людини; викликати почуття естетичної гармонії. Виховання людини здійснюється тут за законами прекрасного. Проте це не означає, що інші сфери культури усунені від образного відображення дійсності. Без живого образу не функціонуватимуть ні наука, ні філософія, але в мистецтві зазначена особливість є домінуючою. Чи означає це, що художня творчість виключає пізнавальну пристрасть? Звичайно, ні. Греки вважали «Ілліаду» невичерпним джерелом відомостей про життя. Про Стародавній Єгипет краще за все говорять статуетки, про Елладу — Пантеон і трагедії Есхіла, про Середньовіччя — рицарські романи і готичні собори. Ортега-і-Гассет зазначав, що мистецтво Леонардо да Він-чі дає справжню уяву про епоху ренесансного універсалізму. Зміст «Троицьі» Рубльова не можна зрозуміти без Куликовської битви. «Мистецтво,— зауважує Уайтхед,— виконує в людському досвіді цілющу функцію, коли раптово відкриває нам потаємну абсолютну істину про природу речей... Наука і мистецтво уособлюють свідоме прагнення до істини і прекрасного» 13. Можна з повним правом сказати, що художня творчість є тво- " Уайтхед А. Н. Избранньїе работм по философии.— М., 1990.— С. 677, рення прекрасного. Оскільки ж людська діяльність реалізується згідно з певним естетичним ідеалом, остільки художня творчість тією чи іншою мірою пронизує всі форми людської життєдіяльності. Відчуження від образу стимулює утилітарне ставлення до всього і вбиває сам дух творчості. Не випадково Ч. Дарвін, аналізуючи власне життя, дійшов висновку, що втрата інтересу до мистецтва рівнозначна втраті щастя. В наш час у товаристві вчених має місце незадоволення тими обставинами, що в науці перемогли абстрактні моделі і майже зовсім витіснені метафори. Це заважає народженню нових концепцій. Як реакція на потребу в новому імпульсі для наукової творчості виник інтерес до проблем гармонії, краси, віри, що в принципі виходить за межі власне науки. Філософській творчості властиві риси і наукової, і художньої творчості. Філософія оперує категоріями, але на відміну від науки вона за своєю природою є особливою формою рефлексивного знання. Рефлексія — це оперування суб'єкта із своєю власною свідомістю, що робить можливим акт самопізнання. Продуктом філософської творчості є ідеї, які позбавлені очевидності, тобто не можуть бути об'єктом спостереження, а набирають вигляду людських імперативів. Поняття свободи, відповідальності, цінності, абсолюту, розуму та інші виникають як узагальнення можливого буття людини і з часом набувають статусу світоглядних принципів, які орієнтують людину на певний спосіб життєдіяльності. Всі ці цінності є суттєвим елементом людської реальності. Іншими словами, ідея є водночас і формою думки, і формою того, що має бути. Завдяки цьому філософська діяльність є граничною формою свідомого досвіду людини. Хайдеггер підкреслював, що філософія — це мислення в гранично узагальнених поняттях, це запитування, яке в кожному питанні, а не лише в кінцевому підсумку з'ясовує ціле, тобто буття людини в світі, її долю. Саме тому філософські ідеї неодмінно залучаються для обгрунтування соціальних альтернатив. Цей факт не принижує самоцінності філософії, а лише фіксує зв'язок філософських прозрінь з досвідом людства, з напруженим пошуком соціальної гармонії. Соціальна творчість — це насамперед творення нових суспільних відносин згідно з прийнятим ідеалом і з неперехідними нормами людського співжиття. Для традиційного суспільства характерним є відтворення існуючих форм життєдіяльності. У міфологічній свідомості утверджується образ циклічного часу, тобто соціального кругообігу. Перехід від «пульсуючого» часу родового суспільства до лінійної форми соціального часу свідчить про подолання традиційного суспільства і перехід до динамічної європейської цивілізації. Соціальна творчість саметому нерозривно пов'язана з утвердженням ідеї соціального прогресу. Можна навіть стверджувати, що прогрес і є функцією соціальної творчості. Будь-яка творчість, а тим більше соціальна пов'язана з проблемою свободи. Здобуття свободи, боротьба за неї є неодмінною умовою соціальної творчості і засобом реалізації її. Однак свобода має два виміри: свобода від будь-чого і свобода для будь-чого, насамперед для втілення в життя певного соціального ідеалу. Свідомість безпосередньо творить ідеальну мету — реалістичну або утопічну. Тому соціальна творчість завжди пов'язана з ризиком, оскільки навіть для здійснення життєво реальної мети можна вибрати не адекватні засоби, а засоби, які деформують сам ідеал; тим більше небезпечно, якщо мета виявилася явно утопічною. Утопізм є постійною і неминучою спокусою людської думки, її негативним полюсом, зарядженим надзвичайно великою енергією. Це і є віра в завершений розвиток історії, в соціальний Абсолют. Реалізація такого ідеалу вимагає абсолютних жертв. Драматизм людського існування полягає в тому, що людина живе водночас у сфері необхідності, тобто приймає світ таким, який він є, і в сфері свободи, тобто прагне перетворити світ відповідно до уяви, яким він має бути. Це і є основна суперечність між соціальним буттям, традицією і ідеалом, яку покликана розв'язати соціальна творчість, «життя без ідеалів і «ідеальних орієнтирів» порожнє і сіре, але ідеали й «ідеальні орієнтири», які відірвані від реального життя, прирікають людину на ілюзорну соціальну світотворчість і утопію... Підступність подвійної світоглядної орієнтації полягає в небезпеці маніловщини, в спокусі ототожнення ілюзорного з реальною можливістю»м. Та особливо небезпечним у цьому відношенні є прямолінійний ак-тивізм, який на догоду соціальному прожекту здатний покласти на алтар ідеалу, який в принципі не може бути реалізований, мільйони людських життів. Отже, основна колізія соціальної творчості полягає в тому, що без ідеального проекту майбутнього і активності суб'єкта вона неможлива. Проте в обох випадках можуть мати місце найбільш негативні наслідки. Тому історія соціальної думки і соціальної практики постійно коливалася то в бік «здорового глузду», виправдання даності, то в бік зламу існуючих порядків у надії на краще майбутнє. Найяскравішим виразом першої позиції є східний квієтизм, а другої — соціальний екстремізм. Терези історії постійно коливаються, і тільки всесвітньо-історичний 14 Кессиди Ф. X. Послесловие // Вернан Ж--П. Происхождение греческой мисли.— М., 1988.—С. 178. досвід дає змогу з часом відрізнити позитивні результати соціальної творчості від негативних наслідків соціального прожектерства.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 1018; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |