КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Розділ 14 історичні форми спільності людей
І ціалізму мають не суто суб'єктивний характер, а зумовлені передусім об'єктивними недоліками соціалізму, а також відповідної йому концепції соціалізму. Така аргументація набула поширення не лише в нашій країні. Так, на XIX Всесвітньому філософському конгресі (1993 р.) це знайшло відображення у такому висновку: ні капіталізм у його сучасному вигляді (з однобічністю, абсолютизацією ролі ініціативи окремої особи), ні соціалізм (з його невдачами, однобічностями, абсолютизацією ролі колективізму) не є альтернативами виборові людством свого майбутнього. Лише на шляху зближення, конвергенції їх шляхом подолання однобічностей і синтезу позитивних рис кожного з них можна побудувати гармонійне гуманістичне суспільство. У цьому зв'язку і марксова концепція суспільно-економічної формації в тій її частині, в якій йдеться про обов'язковий перехід людства від капіталізму до соціалізму, історично не підтверджується. Логічно й те, що дедалі більше уваги приділяється альтернативним концепціям і теоріям: «постіндустріального суспільства», «інформаційного суспільства» та ін. Основними структурними елементами формації є базис і надбудова. Економічний базис — це сукупність виробничих відносин даного суспільства, що включає панівні, залишки старих і зачатки, ще нерозвинуті форми майбутніх виробничих відносні;. Цей спектр створює особливу систему суспільних відносин, до якої вступають люди. Сукупність цих відносин складає реальний базис суспільства. Діалектика базису і надбудови, вся сукупність виробничих відносин великою мірою визначають виникнення і сутність різних поглядів, настроїв, світогляду людей в конкретний період розвитку суспільства. Враховуючи особливості формування базису, можна певною мірою цілеспрямовано формувати соціальну структуру суспільства і політичну організацію, забезпечувати справедливий обмін і розподіл матеріальних благ; здійснювати радикальні економічні реформи і демократичні перетворення. Проте і в цій важливій справі не слід забувати про компетентність і відповідальність. Одних бажань та емоцій недостатньо. Беручи до уваги визначальну роль базису, не слід забувати і про відносну самостійність надбудови'. Справді, надбудова має відносно самостійний характер, а тому не пасивно відбиває базис, а активно допомагає йому укріпитися, функціонувати і розвиватися, а при необхідності, може, й змінювати базис. На відміну від базису надбудова — це більш або менш струн- 1 Див.: Енгельс Ф. В. Боргіусу, 25 січня 1894 року//Маркс К, Енгельс Ф. Твори.—Т. 39.—С. 174—177. ка система ідей (почуттів, переживань, настроїв), відповідних їм організацій і установ, а також тих суспільних відносин, в які вступають люди, керуючись указаними ідеями і використовуючи певні суспільні інститути.' Всі три зазначені елементи надбудови (ідеї, суспільні інститути й ідеологічні відносини) органічно взаємопов'язані між собою, а також зв'язані з базисом тими економічними відносинами, в які включені люди в процесі своєї життєдіяльності. Ідеї не виникають з нічого. Вони — це пряме чи опосередковане відображення інтересів і потреб, які зароджуються і оформлюються в базисі. Інтереси мають об'єктивну основу. В них закріплюється ставлення інтересів носія до всієї сукупності суспільних інститутів, матеріальних і духовних цінностей суспільства. Відрізняються інтереси за ступенем спільності їхніх носіїв (індивідуальний, груповий, класовий), сферою спрямованості (економічний, політичний), характером суб'єкта соціальної дії (національний, державний, партійний, профспілковий), можливостями здійснення (удаваний, реальний), ставленням до природи або суспільства (прогресивний, реакційний). Широка гама цих інтересів зумовлює різноманітність ідей надбудови, широкий діапазон суспільних інртитутів та ідеологічних (похідних від ідей) відносин. Урахування різноманітності духовного життя суспільства, знання причинно-наслідкових зв'язків також забезпечують можливість цілеспрямовано формувати надбудову, підвищувати потенціал її активності, що, в свою чергу, дає можливість удосконалювати виробничі відносини, забезпечувати розвиток продуктивних сил. Від здатності установ і організацій надбудови ефективно вирішувати назрілі проблеми і забезпечувати розвиток суспільства на шляхах прогресу залежить' і примноження загальнолюдських цінностей. Важливу роль у вирішенні цих завдань відіграє політична організація суспільства в цілому і в першу чергу — держава. Значна і суттєва частина надбудови представлена інститутами політичної організації. Це сукупність державних органів, політичних партій, суспільних організацій різних соціальних груп, що регулюють використання політичної влади в суспільстві. Зміст політичної організації і механізмів взаємовідносин її складових елементів визначають спосіб виробництва і рівень розвитку базису. Економічні відносини визначають політичну організацію суспільства, політична організація, в свою чергу, закріплює ці відносини в надбудові у формі політичних відносин різних соціальних груп. Головним інститутом політичної організації суспільства є 362 • держава. В класичному варіанті держава — це система трьох підсистем — законодавчої, виконавчої і судової, взаємопов'язана діяльність яких втілюється в нормативних актах, обов'язкових для всіх громадян. Існує багато версій щодо походження держави. Держава — це продукт розвитку самого суспільства, частина надбудови, яка зумовлена своєрідністю базису. З'являється держава з розподілом суспільства на класи. Цей процес описав Ф. Енгельс у роботі «Походження сім'ї, приватної власності і держави», де показав, що виникнення держави.— історично закономірний процес, пов'язаний з розподілом суспільства. За цих умов влада авторитету вже не забезпечувала оптимальну регламентацію суспільних відносин при наявності приватної власності на засоби виробництва і поляризацію суспільства на багатих і бідних, вільних і рабів. В Афінах в IV ст. до н. є. на 90 тис. вільних громадян було 365 тис. рабів. Щоб тримати цю масу людей у покорі, потрібний був орган примусу. Місце родової організації управління займає держава. Державу характеризують три ознаки: 1) публічна влада, яка спирається на армію і поліцію; 2) стягування податків з населення для утримання нового апарату влади і системи забезпечення її; 3) поділ населення не за родовим, а за територіальним принципом. На відміну від родової організації як влади авторитету оформлюється суспільний інститут як авторитет влади. Якщо родова організація здійснювала лише функції регламентації суспільних відносин, зумовлених природою людського співжиття, то функції держави значно розширюються і ускладнюються. Вони включають у себе протягом довгого часу політичне й економічне гноблення, духовне насильство, міжнародні відносини і вирішення соціальних питань, обумовлених природою суспільства. У процесі історичного розвитку держава постійно змінюється. Новий спосіб виробництва викликає до життя і новий тип держави, який проявлявся у формі конкретної організації державної влади. Якісно новим типом держави мала намір стати соціалістична держава. Передбачалося, що пролетаріат, взявши владу до своїх рук, приведе виробничі відносини у відповідність до рівня і характеру розвитку продуктивних сил. Передбачалося, що поряд з іншими заходами пролетаріат повинен буде перебудувати базис і надбудову суспільства, здійснити контроль за мірою праці і споживання, сформувати якісно інший тип особистості, забезпечити захист Батьківщини. У теорії функції соціалістичної держави поставали більш гу-манними, орієнтованими не на насилля, а на творення і виховання. Саме тому державу диктатури пролетаріату розуміли як «напівдержаву». Вважалося безперечним, що першим актом пролетарської держави є перетворення засобів виробництва на державну власність і що цей акт, у якому держава виступає від імені суспільства, буде й останнім самостійним актом її саме як держави. Суспільство, яке по-новому організує виробництво на основі вільної і рівної асоціації виробників, відправить державну машину в музей старовини. Часовий інтервал акту перетворення приватнокапіталістичної власності на державну ніхто з класиків марксизму не розраховував, а свою оцінку цієї акції вони, однак, залишили, оцінивши державну власність як особливу форму прояву мерзенності приватної власності4. Виправдались їхні прогнози і в тому, що соціалізм, заснований на державній власності, може мати деспотичний характер 5. Суспільство мало вижити в умовах політики воєнного комунізму, сталінського терору, розчаруватися у волюнтаризмі М. С. Хрущова, пережити епоху застою, відчути загальну кризу в усіх сферах, щоб зрозуміти: справа не в теоретичній спадкоємності і навіть не в діяльності окремих одіозних постатей, а в партійно-державній системі, що склалася на грунті панування державної власності. Остання, діставши відносну самостійність, не сприймає стимулів нового і втрачає здатність до саморозвитку, консервуючи свої найбільш нежиттєздатні елементи. Адміністративно-командна система як втілена форма крайнього бюрократизму може бути жорстокою чи ліберальною, але в будь-якому разі вона антигуманна, бо деформує розвиток суспільства, його базис і надбудову, відчужує людей від власності, влади, культури і навіть від самих себе. За цих умов суспільство не в змозі оцінити позитивну суть приватної власності і з'ясувати людську природу потреб. Склавшись на грунті державної власності на засоби виробництва, адміністративна система у формі партійно-державного тандему постійно відновлювала себе, пригнічуючи всі інші сфери життя, змушуючи весь суспільний механізм працювати на себе, ігноруючи той факт, що летальний кінець суспільства — це смерть самої системи. Долаючи нетерпіння і нетерпимість, людство шукає оптимальні відношення регламентації свого життя, підтверджуючи. тезу про суспільство як систему, що саморозвивається. 4 Маркс Кч Енгельс Ф. Твори.—Т. 42.— С. 107. 5 Там жз. Контрольні запитання 1. Як співвідносяться суспільне 1 матеріальне виробництво* 2. Що таке виробничі відносини? 3. Яка структура продуктивних сил? 4. У чому сутність відчуження і які шляхи подолання його? 5. Назвіть причини соціальної революції, її об'єктивні передумови і суб'єктивний фактор. 6. Що таке соціальна структура і що визначає її? 7. За яких умов людина праці стає суб'єктом історично: дії? Основні проблеми. Історичні форми спільності людей. Еволюція форм спільності людей. Видова різноманітність людства. Нації і майбутнє людства. Національний характер. Ключові поняття. Історична спільність людей. Етнос. Раса. Рід. Плем'я. Народ. Нація. Національний характер. Пасіонар-ність. Людство. Звертаючи увагу на своєрідність історичних форм спільності людей, необхідно підкреслити надзвичайну важливість правильності розуміння категорії «нація» та філософських аспектів національного питання. Звичайно, своєрідність різних філософських підходів до проблеми нації виявляється лише в контексті системних співвідношень нації, народу, етносу та ін. Тому без з'ясування співвідношень цих феноменів не можна адекватно зрозуміти сутність нації. Водночас недопустимо ототожнювати специфічні сфери філософського дослідження таких історичних спільностей людей, як народ, нація, етнос, та їх політичне, юридичне тлумачення і використання в суспільно-політичній практиці, в практиці законотворчості. Зв'язок між цими сферами, звичайно, є. Проте політичні, юридичні, морально-етичні висновки з філософських концепцій та практика тієї чи іншої конкретної політики і права, виразу морального або аморального вимірів поведінки людей у сфері расових і міжрасових, національних та міжнаціональних взаємин не тільки можуть бути, а й реально бувають настільки неоднозначними, часто-густо навіть протилежними, що в зв'язку з цим виникає ціла низка принципово важливих питань. По-перше, це питання послідовності морально-етичного, юридичного і політичного тлумачень, а також практичної реалізації певної філософсько-теоретичної концепції, питання сутності і прояву історичних форм спільності людей. По-друге, це питан-ня логіко-філософської послідовності, несуперечливості тієї чи іншої філософсько-теоретичної концепції, її ціннісних орієнтирів, відповідності її основним суттєвим рисам, тенденціям історичного процесу розвитку форм спільності людей. По-третє, це питання про місце спадщини або запозичень з інших концепцій в даній філософській концепції, з одного боку, і в морально-етичній, юридичній і політичній концепціях — з іншого. Вони можуть бути або еклектичними, або гармонійно відповідати духові основної концепції.\/ Само собою зрозуміло, що лише частина згаданих питань має суто філософський характер. Проте саме на них буде зосереджено увагу. І це зрозуміло, адже правильне розуміння їх сьогодні, коли пішов четвертий рік існування України як суверенної держави, дуже важливо і для відродження української мови та культури, і для утвердження гармонійно-гуманістичних взаємин між українцями і представниками інших націй в Україні, налагодження цивілізованих міжнаціональних відносин України з іншими державами.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 788; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |