КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Раси та етноси
Видова різноманітність людства Різні складові частини людства виявляються не тільки на основі соціальних особливостей: класів, релігійних конфесій, трудових, художніх або музичних колективів. Важливе значення мають різного роду соціально-етничні спільноти, починаючи з невеликих племен та родових кланів і завершуючи багатомільйонними народами та націями. Останні живуть на певній території, мають спільну мову, історичну долю, беруть участь в єдиному культуротворчому процесі, формуванні і розвитку певного економічного укладу, є носіями своєрідних вірувань, звичаїв та традицій. Сучасне людство складається приблизно з двох тисяч націй, народностей та племен. Більш як 90 відсотків з них входять у багатонаціональні держави, що значною мірою стає причиною виникнення національних конфліктів. Близько 1600 народів проживає в країнах Азії та Африки, понад 100 — в індустріально розвинутих країнах і майже 250 — на території колишнього СРСР і колишніх країн соціалізму в Східній Європі та ін. Історичні спільності людей є форма існування людства. Це, до речі, означає, що людство — не механічний агрегат індивідів, а своєрідне поєднання родоплемінних колективів, народів, націй. Такий стан людства не випадковий, а є результатом усієї світової історії. Історичні спільності людей — це такі групи людей, які виникли в минулому внаслідок відносної ізоляції і відрізняються від інших груп мовою, особливою культурою та своєрідністю історичного розвитку. Разом з тим історичні спільності людей покликані до життя потребою в сталих зв'язках, певних стійких колективах, які здатні на узгоджені дії щодо організації цілісного процесу життєдіяльності суспільства, тобто історичні форми людства є водночас і продуктом, і постійним фактором всесвітньої історії. Людське суспільство — не лише складна динамічна соціальна система. Це ще й жива система. Останнє означає, що людство— це популяція, яка органічно,входить до біосфери Землі, і крім соціальних в ньому присутні і природні відмінності, які покликані до життя не минулою соціальною історією, а еволюцією людського роду як такого. За природними ознаками людство поділяється на раси та етноси. Етноси на відміну від рас — не суто природний, біологічний феномен, а природно-соціальний (відмінності, пов'язані із статтю та віком, у даному разі ми не розглядаємо). Оскільки інколи історичні і природні форми спільності людей чітко не розрізнюють, нижче ми розглянемо принципову відмінність їх. Поняття раси відбиває біологічну різноманітність людства. В антропології перемогла мопогепетична концепція, згідно з якою людство єдине, тобто лінія його походження йде від одного виду антропоїдів. Однак у рамках цієї єдності мають місце популяції, які відрізняються між собою деякими фізичними і морфологічними рисами (колір кожі, форма голови, пропорції тіла та ін.). Прийнято вважати, що таких популяцій три: біла європеоїдна, жовта монголоїдна та чорна негроїдна. Проте сучасне людство в расовому відношенні значно різноманітніше. На думку одного з видатних авторитетів сучасної антропології В. П. Алексєєва, насправді існують шість рас: європеоїдна, негроїдна, «койсанська», або бура (бушмени і готтентоти), австралоїдна, монголоїдна (найчисленніша) та американоїдна '. Раса — це стабільна біологічна характеристика виду людей, а не, форма співжиття їх, не історична спільність. Це водночас і сума індивідів, і сума популяцій, на які поділяється людський вид. Як природна, тобто біологічна, а не соціальна характеристика, раса надзвичайно стабільна стосовно виду. Згідно з даними антропології, за час існування кроманьйонської людини, тобто Ното заріепз або принаймні за останні 15 тис. років не виникло жодної нової і не зникло жодної старої раси. Видова єдність людства, як і раніше, залишається незаперечним посту- ! Див.: Алексеев В. П. Становление человечества.— М., 1984. латом сучасної антропології. Водночас безперечною є расова різноманітність людства, причини якої поки що не з'ясовані. Визнання того факту, що раса є підвидом єдиного людства, свідчить про фактичну хибність і теоретичну неспроможність расизму. Як ідеологія расизм склався у другій половині XIX — на початку XX ст., коли почали виходити в світ праці, в яких робилися спроби «науково» обгрунтувати існування вищих і нижчих рас. У 1853—1855 рр. французький соціолог Ж. Гобіно у своїй узагальнюючій» книзі «Досвід про нерівність людських рас» прагнув довести, що світловолоса і блакитноока раса арійців є творцем усіх високих цивілізацій. У 1885 р. американські дослідники Д. Нотт і Д. Глиддок в опублікованій роботі «Типи людства» намагалися довести расову неповноцінність негрів. У 1899 р. німецький соціолог X. Чемберлен видає свою основну працю «Основи дев'ятнадцятого століття», в якій розвиває ідеї Гобіно і закликає до відродження арійського духу і «тевтонської» культури, завдяки чому він став одним із зачинателів ідеології німецького фашизму. Насправді расові відмінності не є причиною соціальних, культурних та інтелектуальних відмінностей. Тим більше неможливо пояснити біологічними факторами історичну долю народів, темпи соціального розвитку того чи іншого етносу. Неодноразові спроби шляхом тестів експериментально встановити залежність між расою та обдарованістю не дали переконливих результатів. І це зрозуміло, адже расові відмінності не є визначальними в житті і діяльності загальної людської спільноти, і соціальні відмінності між народами найменше залежать від расових ознак. Дещо складнішим є поняття етносу. В сучасній науковій літературі використання цього терміна багатозначне. Етнос (від грец. єтюе — група, плем'я, народ) як термін використовується і для позначення порівняно невеликих об'єднань людей архаїчного характеру і як еквівалент слова «народ». Останні десятиліття значну увагу привернув до себе методологічний підхід Л. М. Гумільова до розуміння етносу. Антропологічне середовище, запевняє вчений,— мозаїчне. В ньому мають місце не тільки раси як суто природні популяції, а й етноси як особливі спільності. Етноси — не раси, але і не соціальні угруповання. «Це форма існування виду Ното заріепз і його осіб. Вона відрізняється як від соціальних утворень, так і від суто біологічних характеристик, якими є раса»2. З точки зору Л. М. Гумільова, ця спільність людей завжди пов'язана з ландшафтом, «Гимилев Л, Н. География зтноса в исторический период.— Л., 1990.— С. 13. який годує адаптованих до нього індивідів, а оскільки ландшафти землі різноманітні, то різноманітні й етноси. Яка ж причина етногенезу? Чіткої відповіді на це запитання, як і на запитання щодо походження рас, немає. Л. М. Гу-мільов пояснює етногенез явищем пассіонарності. Це така непоборна, як він вважає, сила, яка врешті-решт задається космічною енергією, консолідуючи з різних осіб, з різним культурним рівнем та соціальним положенням єдину спільність, етнос. Середня тривалість життя етносу приблизно 1200 років. Для підтвердження концепції Л. М. Гумільова було зібрано великий фактичний матеріал. І хоча з точки зору теоретичних опонентів вона не бездоганна, її сильною стороною є обгрунтування положення про те, що етноси — це біофізичні реальності, завжди оповиті соціальною оболонкою. Своєрідність поєднання біофізичного і соціокультурного компонентів етносу вивчає комплекс наук: етнографія, антропологія, етологія, історія, мовознавство тощо. Однак зовсім не випадково підкреслюють філософи, що етнос (народ) поєднує людей головним чином «саме за ознакою їхньої кровної спорідненості і спільного проживання, які несуть у собі значною мірою печать природної спільності...» 3. Етнос — це система (а не сума) людей, ланка, що з'єднує біосферу та соціосферу, а пассіонариість у цій ланці є основним етноіениим фактором.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 1511; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |