КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Роль соціальної революції в житті суспільства
Конфлікт в середині способу виробництва за певних умов переростає в боротьбу класів як великих соціальних груп суспільства, що розрізняються за їхнім місцем в історично визначеній системі суспільного виробництва, за їх ставленням до засобів виробництва, за роллю в суспільній організації праці, а отже, за способом отримання і розміром тієї частки суспільного багатства, яку вони мають'. Ця боротьба постійно посилюється тим, шо один клас привласнює собі результати праці іншого Тому будь-яка соціальна революція в кінцевому підсумку — це боротьба великих соціальних груп суспільства. Основним питанням цієї боротьби є питання про владу. Для перебудови суспільства, подолання організованої сили старого панівного класу потрібна влада. Питання про державну владу органічно пов'язане з питанням про власність, бо політично панівним класом у кінцевому підсумку може стати лише клас, який панує в економіці. Завоювання політичної нлади віда криває шлях радикальним економічним перетворенням, а вони, в свою чергу, забезпечують стабільність і міцність новій політичній владі Розвиток людського суспільства є природно-історичним процесом зміни нижчих форм вищими. Соціальні революції як спосіб переходу від однієї форми розвитку суспільства до іншої —■ це вузлові ланки цього пронесу. Соціальна революція — явище закономірне. Для свого здійснення вона потребує об'єктивно-суб'єктивного забезпечення. Невідповідність виробничих відносин рівню і характеру продуктивних сил створює лише економічну передумову, на грунті якої може виникнути революційна ситуація, коли низи не хочуть жити по-старому, а верхи не можуть управляти по-новому; коли до краю загострюються нужда і бідування гноблених, коли маси активізуються. Проте революційна ситуація — всього лише можливість революції Для того щоб ця можливість стала дійсністю, потрібний ще суб'єктивний фактор. Опір панівного класу може зламати лише організована, свідома сила. Стихія народжується як природна реакція на неспра- 1 Ленін В. І, Великий почин//Повне зібр. творів.— Т. 39.—С. 14—15. ведливість і закріплюється в суспільній психології мас. Для того щоб стихія набула цілеспрямованого характеру, їй потрібна організованість. Соціальній революції передує відносно тривалий період боротьби соціальних груп суспільства за поліпшення свого становища, що закріплюється реформами. Будь-яка реформа має подвійний характер: є уступкою з боку панівних сил і послаблює соціальну напругу, знижує активність і готовність пригнічених соціальних груп до подальшої революційної боротьби. Водночас не можна і недооцінювати творчих потенцій реформ. Уже російські мислителі О. М. Радищев, О. І. Герцен, М. Г. Чернишевський підмітили залежність кінцевого наслідку революції від її преамбули. Чим більші свободи має суспільство до революції, тим більше надій на мирний характер її. Чим більший ступінь гноблення, тим більша можливість руйнівного вибуху Висхідні моменти революції та перспектива її зайвий раз свідчать, що рівень, характер розвитку матеріального виробництва, його майбутнє безпосередньо залежать від стану суспільного виробництва і рівня розвитку інших його підсистем. Саме у сфері духовного виробництва, відтворення суспільних відносин і певного типу особистості формується характер, рушійні сили революції і форми здійснення її. Чим вищий рівень усвідомлення суперечності між тими, хто зайнятий у системі матеріального виробництва, і тими, хто володіє засобами виробництва, тим більше надій на еволюційні процеси. Суспільне виробництво — це не лише виробництво людьми свого суспільного життя, а й відтворення суспільства, людини в усьому багатстві її індивідуальності. Отже, ні матеріальне виробництво, ні конкретний спосіб виробництва, ні зміна способів виробництва не є самоціллю. Головною дійовою особою, яка несе в собі загадку, смисл і мету історичного процесу, є людина, її самоцінність. На цьому грунті напрошується висновок щодо типізації історичного процесу, логіки, яка втілена в зміні одного способу виробництва іншим, у закономірному переході від одного типу суспільства до іншого. Основи наукової типізації історичного процесу заклав Гегель. Він показав, що історію роблять люди; через їхню діяльність здійснюється певна об'єктивна логіка. Аналізуючи стан розвитку сучасного йому буржуазного суспільства, К. Маркс дійшов висновку (правомірність якого значною мірою обмежена умовами XIX ст.), що в історії людства чітко простежуються окремі етапи, які характеризуються тільки їм властивими продуктивними силами і виробничими відносинами, своїм особливим способом поєднання людей і засобів виробництва, певною соціальною структурою, політичною організацією, духовним життям суспільства. Ці етапи було позначено загальним поняттям «суспільно-економічна формація».
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 577; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |