КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Слово як лікувальний фактор. Сутність та місце психотерапії в сучасній медицині
Діалогічний характер свідомості, детермінація останньої соціальними чинниками порушує перед медициною проблему можливості впливу на свідомість людини з боку іншої свідомості. Оскільки свідомість має знаково-інформаційний характер, основним засобом такого впливу виступає слово. У період поширення психосоматичного (докладніше про це див. тему 14) та синергетичного підходу, в який людина розглядається як складна самоорганізована система із взаємопов'язаними сферами (передусім, фізіологічною та психічною), проблема впливу на свідомість за допомогою слова стає особливо актуальною, оскільки тілесна хвороба часто породжує негативні психологічні та соціальні процеси дезадаптації, відчуження, фрустрації тощо. Як саморегульована психосоматична система людина функціонує на рівні саморегуляції «несвідоме — свідоме — самосвідоме», тобто в комплексі. А, оскільки психічне, що формується через оволодіння мовою, визначає тілесні стани, саме слово є елементом психосоматичної регуляції організму людини. Саме необхідністю комплексного підходу до пацієнта і пояснюється широке застосування в медичній практиці психотерапії. Складність предмету психотерапії, її можливостей і сфери застосування пояснюється складністю об'єкта до якого вона застосовується — людини як особистості, як складної психосоматичної єдності. Через це навіть визначення психотерапії стає проблематичним (нині існує декілька їх сотень). За визначенням чеського психотерапевта Станіслава Кратохвіла, психотерапія — цілеспрямоване впорядкування діяльності організму психологічними засобами. Як наукову дисципліну під психотерапією передусім розуміють метод лікування, що знаходиться на стикові двох галузей — психології та медицини. Від психології психотерапія бере методи лікування, від медицини — напрям впливу (передусім психіка, душевний стан пацієнта, через покращення якого досягається і покращення стану тілесного). Загалом виділяють три психотерапевтичні теорії: психодина-мічну, поведінкову, гуманістичну. У межах першого підходу як визначальний фактор розвитку особистості виступають несвідомі психічні процеси; психологічні відхилення та проблеми розуміють як конфлікт між несвідомим та свідомим (наприклад, у психоаналізі). У такому разі психотерапія рухається в напрямі досягнення усвідомлення цього конфлікту. Другий підхід акцентує увагу на поведінці як єдиній психологічній реальності, даній нам у відчуттях, яку можна вивчити та дослідити науково. Поведінковий підхід базується на поняттях норми — адаптивній поведінці, а відхилення, відповідно, сприймається як дезадаптація, викликана не конфліктами між різними рівнями психіки, а неправильним навчанням та порушеннями процесу соціалізації. Психологічним базисом цього підходу є біхевіоризм — напрям сучасної психології, головним предметом вивчення якого є поведінка, тобто сукупність зафіксованих у результаті навчання реакції на певний стимул (навколишнє середовище). Гуманістичний підхід виходить із визнання унікальності людини, її «ситуації» в світі, і порушення психологічної рівноваги розглядає передусім з точки зору незадоволеності потреб в самореалізації та само актуалізації (А. Маслоу). Попри диференціацію підходів, спільним методологічним місцем психотерапії є особистісний підхід, тобто підхід до хворого яс до цілісної особистості з урахуванням усіх її індивідуальних особливостей. Суть підходу полягає в трьох аспектах: вивчення особистості хворого; урахування специфіки особистості при використанні психотерапевтичних методів; орієнтація психотерапевтичного процесу на особистісні зміни. Специфіка психотерапевтичного лікування вимагає певних додаткових зауважень та показань щодо її застосування. Найсуттєвішим тут виступає місце та роль психологічного фактору в виникненні та розвитку хвороби: що він більший, то актуальнішим стає психотерапевтичне лікування. Окрім місця психологічного фактору у процесі виникнення та розвитку хвороби, важливим є і показання в контексті можливих наслідків захворювання. Вони можуть бути пов'язані як з клінічними, так і з психологічними та соціально-психологічними проблемами. Так, захворювання може виступити причиною невротичної травматизації; реакція пацієнта на хворобу може як сприяти процесу лікування, так і гальмувати його. Щодо соціальних аспектів, то тяжка хвороба та її наслідки можуть повністю змінити соціальний статус пацієнта, обмежити його у звичних діях і потребах; також можлива динамічна зміна якостей особистості внаслідок перебігу хвороби та її наслідків. Така складність використання психотерапії породила велику кількість напрямів психотерапевтичного лікування, що тісно пов'язані з психотерапевтичними методами. Одним з основних методів психотерапії є гіпноз. Гіпноз сьогодні визнаний загальноприйнятним методом психотерапії і досягається багатьма способами: методом фасцинації (довгий невідривний погляд ліїсаря в очі пацієнту); словесним методом, методом Месмера (фіксацією погляду пацієнта на металічній кульці, спіралеподібних колах, що сходяться і розходяться тощо), методом обертонів (високо- або низькочастотні звукові коливання на зразок метроному) та ін. Гіпнотичний стан поділяється на три фази: 1. Сонливість. Пацієнт відчуває легку дрімоту, його м'язи розслаблюються, відчуває їх потепління, що приносить йому задоволення. У цій фазі пацієнт ще не відчуває себе під дією гіпнозу. 2. Гіпотаксія (стадія м'язевої та внутрішньої релаксації). Поглиблення попереднього стану; пацієнт не бажає змінювати позу, відчуває слабкість у всьому тулубі, не може розтулити повіки. 3. Сомнамбулізм. Пацієнт повністю у владі лікаря, не реагує на подразники (зорові, слухові), навіть найсильніші. У цій фазі легко навіюються зорові та слухові галюцинації. Варто зазначити, що існують глибші стадії гіпнозу, які досягаються в так званих змінених станах свідомості (медитативні стани, транс, усвідомлені сновидіння, стани, викликані вживанням психоделіків — грибів, дурману, марихуани). У лікувальних цілях зазвичай обмежуються вказаними трьома фазами. Коло терапевтичного застосування гіпнозу досить широке — від психосоматичних хвороб та сексуальних розладів до хвороби Альцгеймера (різновиду старечого слабоумства). Коротко охарактеризуємо основні напрями психотерапії: Емоційно-стресова психотерапія. Спрямована передусім на хворих, що страждають хронічним алкоголізмом; також застосовується для лікування неврозів (зокрема фобії), психопатій, токсикоманії та наркоманії. Цей вид психотерапії має декілька цілей: · корекція переживань пацієнта шляхом впливу на емоційну сферу. При цьому нагнітають і навіюють не лише позитивні, а й негативні емоції (страх); · «вмикання» психологічного захисту пацієнта під час пресингу з боку психотерапевта; вплив на стереотипи поведінки хворого, в якій закріплено фактор, що травмує психіку (наприклад, при фобіях лікар моделює психотравмуючу ситуацію). Психоаналіз. Базується або на ідеях класичного пансексуального підходу З. Фрейда (виявлення сексуальної детермінації психологічних травм), або на соціально-психологічних (Е. Фромм, А. Адлер) чи вербальних аспектах (структурний психоаналіз Ж. Лакана). Головна мета — прорив до несвідомого, можливість дати пацієнтові говорити відкрито, викриваючи основи конфліктів у психіці, чого немає в психотравмуючих ситуаціях. Це досягається методами аналізу сновидінь, вільних асоціацій тощо. Важлива роль тут належить процесу сублімації — позитивному переключенні енергії лібідо (сексуальної енергії) на інші сфери діяльності — передусім, мистецтво (звідси терапевтичний ефект мистецької практики, з якого з'явився ще один напрям психотерапії — арт-терапія). Сублімація протиставляється витісненню (блокуванням) причини психологічних конфліктів, що і є причиною неврозів. Екзистенційний аналіз. Базується на філософії екзистенціалізму К. Ясперса, М. Гайдеггера. На відміну від психоаналізу, психодинамічні процеси екзистенційний аналіз трактує не як конфлікт глибинного шару психіки — несвідомого із свідомим, — а як конфлікт індивіда з певними невід'ємними факторами, що складають сутність його існування. На думку представника екзистенційного аналізу, американського психотерапевта І. Ялома, таких кінцевих факторів у структурі буття індивіда є чотири: смерть (найочевидніша даність; конфлікт зароджується з прагненням продовження життя та усвідомленням факту неминучості смерті), свобода (тут конфлікт визначається через потребу в певній сталості, підґрунті, у той час як свобода показує відсутність такої статичної застиглості, порожнечу «під ногами»), екзистенційна ізоляція (від світу, себе та інших — ми народжуємось в самотності і в ній помираємо; конфлікт тут зароджується між усвідомленням ізоляції та потребою в комунікації, захисті, належності до певного великого цілого), беззмістовність (неминучість смерті, самотність та ізоляція, необхідність створювати своє буття та світ навколо себе породжує сумнів у наявності змісту та мети нашого існування; конфлікт зароджується перед беззмістовним світом й необхідністю творити в ньому смисли). Терапія екзистенціального аналізу спрямована на усвідомлення неминучості цих даностей, напруги між протилежностями, що спричинюють конфлікт та неможливості усунути одну з них. Для цього часто використовуються методи змінених станів свідомості, східні тілесно-духовні практики, наприклад йогу. Важливим для екзистенційного аналізу є подолання прірви між лікарем — носієм владної впевненості, якого не зачіпає хвороба і проблеми, та пацієнтом — залежною, «закинутою» в світ істотою, життя якої перебуває у владі лікаря. Тут важливе значення має контакт з пацієнтом, не як з підконтрольним об'єктом, а як із рівноправним партнером комунікації. Психотерапевт повинен сам пережити проблеми пацієнта, лише так він зможе йому допомогти. Психоделічна психотерапія. Застосовується до пацієнтів у граничних ситуаціях — при термінальних стадіях хвороб або до близьких пацієнту людей. Важливою метою психоделічної психотерапії є полегшення (емоційне та фізіологічне) процесу вмирання. Для цього часто використовуються психоактивні речовини та психоделіки, наприклад ЛСД (напівсинтетична психоактивна речовина, що не здійснює негативного впливу на фізичне здоров'я людини та не зумовлює фізичної залежності; у багатьох країнах вважається наркотиком) та інші галюциногени (дослідження показали, що їх вживання полегшують емоційні та фізичні страждання пацієнтів, що помирають від смертельних хвороб). У середині XX ст. ЛСД було позитивно оцінене як речовина, що трансформує ставлення до дійсності та до власного тіла і психіки. Так, американський професор Е. Каст виявив, що деякі пацієнти після вживання ЛСД демонстрували неймовірну байдужість до свого тяжкого стану, у них знижувався страх перед смертю, різко зменшувався біль, покращувався сон, понижувалася тривожність з приводу хвороби. Найкраще піддаються психоделічній терапії симптоми депресії, ізольованості і тривожності. Небезпечність цього виду терапії в тому, що спрогнозувати точну дію психоделічної речовини на свідомість людини складно, а часте вживання їх призводить до психічної залежності і до низки психічних побічних ефектів. Трансперсональна психотерапія. Цей напрям психотерапії виходить із декількох базових філософських постулатів: органічної єдності світу (принцип «все в усьому»); визнання індивідуального як вторинної функції абсолютного; постулювання свідомості як єдиної реальності, що «розлита» у світі, а відтак, не є властивістю виключно людини, а всього живого; принцип акаузальної (непричинної) синхронії — поняття, введене К. Юнгом, яке позначає непричинний тип зв'язку між явищами фізичної та психічної реальності, можливість впливати на фізичну реальність психічними засобами (думками, спогадами, переживаннями тощо). Трансперсональна психотерапія виходить з ідеї, що індивідуальні переживання людини складають лише поверховий незначний шар її свідомості; на глибинному рівні вона пов'язана з усім світом, і проблеми виникають саме тоді, коли вона абсолютизує принцип індивідуації та нищить зв'язки з глибинними структурами своєї психіки. Завдання трансперсонального психотерапевта — поновити ці зв'язки. Так, одним із основних глибинних переживань, які виникають у пацієнта, є так звані перинатальні переживання — добіографічні, пов'язані з внутрішньоутробним життям індивіда, а також з переживанням народження. Останнє трансперсонального психологією трактується як фундаментальна для формування психіки індивіда травма, тому в своєму житті він намагається зберегти зв'язок з перинатальним періодом. Спираючись на концепцію архетипів К. Юнга (див. пит. 7.1), трансперсональна психологія знаходить такі зв'язки у міфах та фольклорі. Наприклад, досвід єдності плода з матір'ю виражений у міфові про «золотий вік», де люди жили в єдності з матір'ю-природою; народження виражене у біблійній оповіді про вигнання з раю і пекло; момент травматичного проходження плода пологовими шляхами — уявлення про війни, революції, жертвопринесення Христа, міф про птаха Фенікс; стадія безпосередньої появи на світ — в уявленнях про спасіння та спокуту гріхів, очищення тощо. Окрім перинатальних переживань, трансперсональна психотерапія зумовлює інші подібні переживання: переживання єдності з усім живим (тваринами, рослинами, іншими людьми, Усесвітом); вихід за межі традиційних переживань простору та часу тощо. Синтезуючи наукові досягнення Заходу XX ст. зі східною мудрістю, трансперсональна психотерапія має на озброєнні низку унікальних методик виклику таких станів. Це як традиційні східні методи (медитація, йога), так і розроблені представниками цього напряму (ЛСД-терапія, холотропне дихання, ребефінг). Так, методика ребефінга досить проста — пацієнт лягає на спину і впродовж 1 години виконує глибокі вдихання ротом, щоб наситити організм киснем. У результаті наступає ефект гіпервентиляції, що дає змогу розвинутись гальмуванню кори великого мозку й активізувати підкору, викликаючи витіснені із свідомості переживання. При цьому активно використовується музика. Основне завдання трансперсональної психотерапії — допомога в досягненні пацієнтом тотальної єдності зі світом, ліквідація меж між індивідуальним та абсолютним, які і є причиною проблем хворого. Отже, психотерапія — невід'ємна частина сучасної медицини, що дає змогу сформувати новий погляд на пацієнта (не як на сукупність симптомів, що можна вилікувати впливаючи виключно на тілесний стан, а як на унікальну особистість, психосоматичну самоорганізовану систему), на процес лікування (низка комплексних заходів на фізіологічному, психологічному та соціальному рівні, де лікар — уже не беззаперечний авторитет, а пацієнт слухняно виконує усі його вказівки; з відносин підкорення акцент зміщується на відносини партнерської комунікації) і на саму хворобу. Крізь призму медицини в психотерапії переломлюється класична філософська ситуація діалогу, в якому і досягається не лише істина, а й справжня єдність людей. Психотерапія показує дієвість психологічного впливу на особистість, однак вимагає контрольованого підходу до психотерапевтичного лікування, адже на кону стоїть найголовніше для людини — її життя та свобода.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 9242; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |