КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Суспільство як предмет філософського осмислення
Соціальна філософія та філософія історії
13.1. Суспільство як предмет філософського осмислення. 13.2. Типи суспільств. 13.3. Суспільне виробництво. 13.4. Філософське осмислення історії. Моделі історичного процесу. 13.5. Проблема суб'єкта суспільно-історичного процесу.
Найвищою формою організації живого, складною суперсистемою із багатоманіттям типів зв'язків виступає суспільство. Багатогранність та складність цього феномена підтверджується тим, що суспільство є предметом наукового осмислення багатьох наук — історії, соціології, психології, соціальної психології, етнології, культурології тощо. Загальну ж картину дає саме соціальна філософія, яка розглядає суспільство передусім як якісно відмінну від інших форму співжиття. Ця відмінність зумовлює певну специфіку соціального пізнання, що конкретизується в двох тезах: · суспільство — система, в якій не існує жорсткої внутрішньої та зовнішньої детермінації, відповідно, відкриті закономірності та закони його існування не можуть бути всезагальними; · у процесі соціально-філософського пізнання суспільство пізнає саме себе. Тобто, соціально-філософське пізнання — рефлексивне, у ньому збігаються суб'єкт та об'єкт пізнання. Як і будь-яке пізнання, соціально-філософське має свою систему категорій, в якій центральним виступає категорія соціального. Розкриваючи його суть, філософія акцентує увагу на вказаній відмінності соціальної форми існування живого від усіх інших. Конкретизується соціальне рядом дихотомій — протиставлень певним «несоціальним» сферам. Основні дихотомії такі: 1. Соціальне — природне. Специфіка соціального визначається через дослідження його якісних відмінностей від природної реальності. 2. Соціальне — біологічне. Соціальне розглядається як різновид або форма існування органічного світу разом з його біологічними явищами. Ця дихотомія не лише протиставляє, а й об'єднує дані категорії, адже, як зазначалося в попередній темі, людина — основний елемент суспільства і є складною та суперечливою єдністю соціального і біологічного. 3. Соціальне — індивідуальне. Соціальне визначається через вказівку на його колективний характер існування. Іншими словами, воно виражає надіндивідуальну природу людської діяльності і взаємодії (про це згадувалося в темі 11 «Філософські проблеми свідомості» під час розгляду суспільної свідомості). При такому розумінні основний акцент дослідники роблять на вивченні способів і форм соціальної взаємодії, підкреслюючи неможливість звести ці форми до індивідуальних актів свідомості і поведінки людей. Узагальнюючи дані дихотомії, можна зробити висновок, що соціальне — це особлива форма існування, притаманна виключно людям, яка характеризується, предметністю, штучністю та різноманіттям форм взаємодії між людьми. Соціум є надбудованим, «надприродним» світом, створеним людиною для задоволення власних потреб, тобто це штучна природність, в якій існує людина. Соціум — єдність трьох елементів: · діяльність. Суспільство постає як діяльне середовище людей, що постійно перетворюється ними. У цьому контексті базовим для будь-якого суспільства виступає процес суспільного виробництва; · предметність (діяльність людей у соціумі спрямована на перетворення природи на основі свідомої, доцільної діяльності та створення світу «другої природи» — культури); · комунікація. Суспільство постає як пронизана безліччю форм взаємодії людей система (право, мораль, релігія, держава, нація тощо). У контексті цієї структури соціум характеризується такими властивостями: · спадкоємність — усі види людської діяльності, форми взаємодії не успадковуються генетично, як у тварин у вигляді інстинктів, а здобуваються в процесі включення окремих індивідів та соціальних груп в соціум. Без спадкоємності розвиток неможливий, людство було б вимушене тупцювати на місці. Ця спадкоємність у конкретних науках виражається, наприклад, у понятті історичної пам'яті — відчутті зв'язку та єдності з минулими поколіннями. Відомим також є концепт колективного несвідомого, який ввів в обіг К. Юнг, як сферу доіндивідуального, колективного переживання, яке забезпечує первісну єдність людства; · системність — усі форми соціальної взаємодії тісно пов'язані між собою і перебувають у відносинах взаємної детермінації. Марксистська соціальна філософія надавала перевагу сфері матеріального виробництва (базису), характер якої визначала специфіку інших форм соціальної взаємодії (надбудови). Сучасна соціальна філософія відходить від такої абсолютизації, наголошуючи на тому, що конкретні історичні умови розвитку суспільства висувають на перший план неекономічні чинники розвитку (наприклад, сьогодні провідною сферою суспільного життя є сфера комунікації, а головним багатством виступає інформація), а загалом усі сфери суспільства перебувають між собою у зв'язках взаємодетермінації, і виділення однієї з них як домінуючої є некоректним; · історичний характер — будь-яке суспільство є конкретно-історичним суспільством, адже існує в тій чи іншій моделі соціального часу, розгортаючись у ній. У цьому контексті філософське осмислення суспільства має бути процесуальним — аналізуватися з точки зору свого історичного здійснення, місця та ролі в історії, порівнюючись з попередніми історичними типами.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 2449; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |