КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Проблема суб'єкта суспільно-історичного процесу
У соціальній філософії та філософії історії одним із основних питань є проблема суб'єкта суспільно-історичного розвитку. Простіше кажучи: хто творить історію реально? Такими суб'єктами можуть бути: народ, нація, маса, натовп, соціальні класи, видатні особистості. Тривалий час у суспільно-політичній літературі поняття нації та народу ототожнювались. Це відбувалось завдяки домінуванню сталінського визначення нації як людської спільності економічних зв'язків, території, мови та психічного складу. Нині ж ці поняття розділяються. Так, нація — це сукупність людей, що мають одну батьківщину, народ — це вся сукупність громадян тієї чи іншої держави. Тобто, народ — соціально-етнічне поняття, а нація — соціально-політичне. Іншим суб'єктом суспільно-історичного розвитку є маса. Згідно з одним з найавторитетніших дослідників феномену маси XX ст. Еліаса Канетті, вона має чотири основні властивості: 1. Прагнення до кількісного росту (у масі постійно зріє відчуття наближення розпаду, тому вона і прагне до зростання). 2. Рівність всередині маси (саме задля рівності люди об'єднуються в маси). 3. Щільність (маса руйнує відстані між людьми, даючи інтимне почуття близькості та солідарності). 4. Необхідність напрямку (маса повинна мати мету, до якої вона рухається. Допоки існує мета — існує маса). Також масу характеризує спрямованість до розрядки та жага руйнації (головна мета діяльності маси — подолати відстаю, якими люди відгородили себе від решти). Різниця між масою та натовпом у тому, що останній — це неорганізована маса, що має низький рівень політичної культури. Класи. їх основна ознака — відношення до засобів виробництва. Марксистська соціальна філософія виділяла такі протилежні (антагоністичні) класи у кожній суспільно-економічній формації: 1. Рабовласницька (рабовласник — раб). 2. Феодальна (землевласник або феодал — особисто залежний селянин). 3. Капіталістична (буржуа — вільнонайманий робітник). Марксизм виділяє три форми класової боротьби, яка виступає основним рушієм історії: економічна (страйки), політична (революції), теоретична (ідеологічна). Саме маси, народ, згідно з марксистською інтерпретацією, творить історію. На думку Г. Гегеля, основним суб'єктом історії виступає видатна особистість. Це та особистість, що носить у собі прояв Абсолютного духу, всезагальне. Мета видатних особистостей — мета суспільства на певний історичний момент. Коли мета досягнена, великі люди сходять з історичної арени (Олександр Македонський, Юлій Цезар, Наполеон Бонапарт). Г. Гегель зазначав, що особливо важлива роль належить видатній особистості у кризові періоди суспільно-історичного розвитку. На думку Ф. Ніцше, історію також творять видатні особистості, вони не зважають на вимоги часу, завжди його випереджають, а маси йдуть за ними, як стадо за поводирем. Саме виховання таких видатних особистостей і має стати метою суспільно-історичного розвитку. Таким чином, філософія історії прагне осмислити найважливіші для соціально-історичного пізнання проблеми. Слід зазначити, що радикалізувати концепції, абсолютизувати ту чи іншу відповідь в ситуації постмодерного стану знання, є неприйнятним. Адже в такому разі та чи інша соціально-філософська чи філософсько-історична концепція перетворюється на ідеологію — інструмент виправдання нинішнього зла заради ефемерного «світлого майбутнього».
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1190; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |