КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Проблема здоров'я і хвороби у філософи та медицині
Філософські проблеми медицини 14.1. Проблема здоров'я і хвороби у філософії та медицині. 14.2. Філософські аспекти сучасної медицини. Соціально-біологічний і психосоматичний підходи. 14.3. Медична етика, її принципи. Біоетика. 14.4. Евтаназія як головна проблема сучасної біоетики.
Як базова категорія медицини, здоров'я завжди було в центрі медичного дискурсу всіх епох. Антична епоха розглядала здоров'я в контексті найвищого блага античного світорозуміння — краси та гармонії. Думки про здоров'я як гармонію тілесних і душевних якостей дотримувались Гіппократ, Платон, Аристотель. Відповідно, хвороба вважалася порушенням гармонії, балансу тілесно-душевних сил. Зокрема, Платон порушенням гармонії та помірності пояснював не лише тілесні, а й душевні хвороби, з яких найважчі ті, що виникли з порушення рівноваги між стражданням і задоволенням. Відомий римський медик, енциклопедист Корнелій Цельс пов'язував здоров'я з кліматом; також в його вченні наявна ідея перед хвороби — стану, коли тіло вже нездорове, однак ще не хворе, до хвороби з'являються певні ознаки. Цей погляд на сутність здоров'я та хвороби розвинувся в подальші епохи. Так, у добу Відродження Парацельс, використовуючи знання з мінералогії, сформулював погляд на певні начала людського організму: ртуть — дух, сіль — тіло, сірка — душа. Відповідно, здоров'я — це гармонійне співвідношення цих начал. Натуралізація медицини, звільнення її від метафізичних ланцюгів поступово зробили центральною проблему дослідження функціонування людського організму. Визнаючи матеріальне тіло (організм) єдиною реальністю (без існування надприродної невидимої душі), представники філософії та медицини Нового Часу пов'язували здоров'я саме з тілесним здоров'ям. Звідси й розуміння здоров'я як найпершого блага та головної цінності людського життя. Завданням медицини в цьому смислі виступає продовження життя та збереження здоров'я. З іншого боку, поширення діалектичних ідей у XIX ст. дали змогу включити в коло медичного дискурсу і проблему хвороби як протилежності здоров'я. Виходячи з ідеї, що хворіє лише живий організм, С. Боткін вважав вивчення хвороби основним завданням наукової медицини. Сучасні погляди на проблему здоров'я та хвороби в медицині поділяють на декілька груп: 1. З точки зору функціонально-біологічного підходу. У ньому враховується нормальна функція організму на різних рівнях, нормальний перебіг фізіологічних і біохімічних процесів. Здоров'я визначається як норма, нормальна функціональна здатність організму. 2. Здоров'я — стан організму, коли функції всіх його органів та систем врівноважені з навколишнім середовищем. Здоров'я в такому разі є станом динамічної та статичної рівноваги (гомеорезис і гомеостаз) організму і середовища, а критерієм оцінки цієї рівноваги є відповідність структур та функцій організму умовам навколишнього середовища. 3. Здоров'я як сума фізичного, духовного і соціального благополуччя. Цей підхід розширює поняття здоров'я відповідно до філософсько-методологічних установок на розгляд живого у системі взаємовідносин (у цьому разі в суспільстві), де характер системи визначає властивості її елементів. 4. Адаптаційний підхід. Здоров'я — здатність організму пристосовуватись до зміни умов навколишнього середовища. Хвороба ж тривалий час перебувала під релігійним, метафізичним, аксіологічним табу. До епохи Нового Часу вона трактувалась як прояв гріха, тілесної недосконалості, що є карою людини за її нечестиве життя. Тобто, захворіти «просто так» людина не могла, хвороба виступала знаком її недосконалості та злої природи. Особливо це стосувалося психічнохворих, які до XIX ст. асоціювалися з «прокаженими» суспільства — їх хвороби не розглядались у контексті медичного дискурсу, а підпадали під категорії юридичні, релігійні та кримінальні. Божевільний був злочинцем, який виступав як свідчення Божої кари за гріхи. Тому і практики лікування психічнохворих не існувало (достатньо згадати, як трактувалась епілепсія чи істерія). Загалом же медична наука XX ст. відмовилась від жорсткої опозиції «здоров'я/хвороба», яка абсолютизувала першу та відкидала другу. Нині вважається взаємопов'язаним та взаємообумовленими явища здоров'я та хвороби; будь-який патологічний факт виступає не як «абсолютне зло», а як компенсаційно-пристосувальницький варіант адаптаційної активності організму. Поширення психосоматичного та соціально-біологічного підходу дає змогу стверджувати не лише про медичну, а й про соціокультурну, філософську площину поняття хвороби, причому вони взаємоперетинаються, утворюючи складний, внутрішньо суперечливий феномен. Передусім, у соціальному контексті, хворий — це Інший людини. Інший відіграє в суспільстві декілька ролей, завжди будучи елементом, що виганяється з нормального середовища — це може бути «цап-відбувайло» усіх бід та гріхів (наприклад, євреї) або контролююча інстанція (Інший показує нам обмеженість нашого існування та необхідність розуміння інаковості — національні, сексуальні меншини тощо), або маргінальний елемент (безпритульні, наркомани, алкоголіки тощо). Хворий — завжди ізольований елемент, адже вимагає від здорових людей догляду та співчуття, на що здорова не завжди спроможна, адже в неї нечутливість до болю та страждань є нормою. Через це хворий набуває негативних характеристик з точки зору суспільної корисності та значення. Ця негативність проявляється і в загостреному нарцисизмі хворого. Він може розглядатись з двох боків. З одного, біль, що терпить хворий, є повністю та абсолютно його особистим болем; у цьому смислі хвороба — унікальна інтимна пригода хворого індивіда. За допомогою хвороби людина остаточно відокремлюється від світу і замикається в індивідуальному вимірі існування. З іншого боку, будучи абсолютно унікальним явищем, що зачіпає тільки цього, а не іншого індивіда, хворий, прагнучи полегшити страждання, прагне до того, щоб хворіли всі, проектує свої негаразди на весь світ та людей. Це ще одна причина, чому хворий небажаний у суспільстві здорових. Хвороба має й метафізичний вимір, філософський. З цієї точки зору вона порушує віру у всесильність та всемогутність людини, віру в здатність контролювати всі сфери свого буття і насамперед тіло. Хвороба — це «зрада органів» (Л. Газнюк), бунт частинки «Я» проти нашої особистості, яка відкриває нашу недосконалість та водночас показує відкритість та незавершеність нашого єства. Порушуючи рівновагу, хвороба спонукає до активності, примушує життя вирватись зі «сну розуму» та ставить його на межу, в якій і здобувається справжність життя, відчувається напруга та конфлікт, з'являється його цінність. Саме в хворобі нам відкривається очевидність можливості смерті, поле хвороби — життя як конечна і неминуча даність. Граничний характер феномена хвороби підтверджується й біографіями великих та геніальних людей — майже кожен з них хворів на тяжку хворобу. Ця теза дозволила, італійському психіатру та криміналісту XIX ст. Чезаре Ломброзо знайти спільні риси у феноменах божевілля та геніальності. Хворобу як продуктивний феномен розглядають трансперсональна та глибинна психологія (К. Юнг, С. Гроф). На думку її послідовників, неврози, інші психічні порушення можуть бути початком глибинної трансформації особистості, шляхом до вдосконалення; невротичні порушення виступають показником необхідності вирішення певної глибинної, універсальної для особистості проблеми. Схожої позиції дотримуються і представники гуманістичної психології. Так, американський психолог та психотерапевт Ролло Мей увів поняття «творча хвороба», яким позначається позитивний досвід хвороби і страждання для творчого розвитку людини. Зазначимо, що цей підхід до трактування проблеми хвороби має тривалу історію. Адже ще в стародавніх народів, що сповідували шаманізм, необхідною умовою прийняття до стану шаманів була ініціаційна хвороба — кандидат повинен був обов'язково перехворіти хворобою, що закінчувалась символічною смертю та воскресінням, після якого людина трансформувалась в обраного.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 8676; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |