КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Художні стилі в європейській культурі другої половини XIX в. Декаданс і його відбиття в естетиці. Еклектика
У цілому мистецтво Європи з кінця 500х рр. вступає в епоху декадансу. Декаданс у своєму генезисі — явище складне й суперечливе: на початкових етапах був пов'язаний з різними напрямками реалізму. Цей термін уживався як позначення кризових явищ у духовній культурі кінця XIX – початку XX в., відзначених настроями безнадійності, песимізму, упадничества. Уперше ці риси виявляться у французькому символізмі. Однак подібні настрої мали місце вже в прерафаэлитов, а також в англійському естетизмі, у теоретиків концепції "мистецтва для мистецтва". Пізніше вони виявляться в модерністів. Певною мірою вони характерні й для імпресіонізму. Символізм (напрямок у європейському й російськім мистецтві 1870 – 19109х рр.) зосереджений переважно на вираженні за допомогою символу сутностей, що інтуїтивно осягаються, і ідей, неясних, часто витончених почуттів і бачень. Прагнучи проникнути в таємниці буття й свідомості, побачити крізь видиму реальність сверхвременную ідеальну сутність миру (" від реального до реальнейшему") і його "нетлінну", або трансцендентну, Красу, символісти виразили неприйняття буржуазности й позитивізму, тугу за духовною волею, трагічне передчуття світових соціально-історичних потрясінь і разом з тим — довіра до вікових духовно-культурних цінностей як единящему людей і народи початку. В 800е рр. XIX в. на базі реалізму виникає натуралізм, зв'язаний у своїх основах з позитивізмом і еволюційною теорією Ч. Дарвіна. Але якщо реалізм був просочений " тугою за ідеалом", те натуралізм був зовсім позбавлений якої-небудь ідеальної поезії людських цінностей. На відміну від реалізму, перейнятого духом соціальності, натуралізм зводив людську сутність і сенс існування лише до біологічних мотивів, пояснював формування характеру й доль однієї лише середовищем побутування. Усе це приводило до фаталізму й песимізму, а в натуралістів, близьких до декадентського світогляду, принцип "неупередженості" ставав визначенням соціальної апатії. Якоюсь мірою еклектика завжди існувала як неминучий наслідок діалогу різних культур, однак основним принципом мистецтва стала саме в XIX в. Усьому провиною романтизм, з його філософією "вільного переміщення в історичному часі" і відмовою від строгих канонів у мистецтві. Модним і актуальним стало все, що було комфортним і гарним в інтер'єрах минулих стилів. Багато критиків мистецтва обвинувачували еклектикові в надмірній перевантаженості й поганому смаку, відсутності індивідуальності. І все-таки в неї були свої власні відмітні риси: пластичні форми, достаток текстилю, м'якість і зручність меблів, безліч декоративних елементів, якими могли бути штучки з різних кінців світу, що нагадують про культури Сходу, Середземноморських країн і т.д. Еклектика восторжествувала насамперед в архітектурній практиці, заснованої на відтворенні конструктивних і декоративних форм різних стилів. Виникло трохи "історичних" стилів — неоготика, неокласицизм, романсько-візантійський стиль, неоренессанс, необарокко, неправильне рококо, другий ампір. Характернейший приклад еклектизму в архітектурі — забудова віденського Рингу (60 – 800е рр.). Тут сусідять Вотивная церква у формах французької готики (архітектор Генріх фон Ферстель), Міський театр, що поєднує риси зодчества Відродження й бароко (архітектор Карл Эрхард фон Хазенауер); будівля Парламенту (архітектор — Теофилиус Эдвард фон Хансен), і Палац юстиції, оформлений у наслідування німецькій архітектурі XVI в. (архітектор Олександр Виллеман). Архітектура еклектизму відбиває психологію європейця тих часів, який уважав свою цивілізацію зразкової, а свою епоху — вершиною історії й не сумнівався, що має право розпоряджатися спадщиною інших століть і культур. Хоча еклектизм, по суті, — явище " масової культури", серед його майстрів були яскраві творчі індивідуальності, такі, як французький архітектор Жан Луи Шарль Гарнье (1825 – 1898 рр.). Побудоване ним будівля паризького театру "Гранд Опера" (1861 – 1875 рр.), незважаючи на помпезне оздоблення, залишає враження величної цілісності. Площа перед будівлею, вестибюль, парадні сходи, фойє, величезний зал для глядачів на дві тисячі місць і майже така ж по величині сцена органічно доповнюють один одного, утворюючи єдиний ансамбль. Будівля Гарнье послужила зразком для театральних будівель того часу (театрів у Відні, Одесі, Нью-Йорку). Видатним німецьким архітектором був Готфрид Земпер (1803 – 1879 рр.), відомий також як теоретик архітектури. Будівлям Земпера властивий еклектизм, і все-таки він віддавав перевагу яскравій і виразній мові архітектури італійського Відродження. Характерна його робота — Палацовий театр у Дрездені (1838 – 1841 рр., перебудований автором в 1871 – 1878 рр.). Протягом напівстоліття європейські архітектори намагалися подолати розлад між конструкцією будівлі і його пластичним образом. Эжен Виоллеле Дюк (1814 – 1879 рр.), французький зодчий і реставратор готичних пам'ятників, в 600х рр. затверджував, що основою архітектурного образа повинна бути конструкція, що відповідає певному призначенню. До подібних поглядів майже в той же час прийшов і Земпер, додаючи при цьому, що зодчий повинен "пожвавити" матеріал і конструктивну схему, вкласти в них частку свого творчого "я". Ці вистави лягли в основу стилю модерн, риси якого виявилися вже наприкінці XIX в. Король Баварії Людвіг II Виттельсбах (1864 – 1886 рр.) успадкував від своїх предків жагучу любов до мистецтва. За його розпорядженням був побудований ряд заміських резиденцій, кожна з яких — своєрідне втілення фантазій короля. Так, Нейшванштейн відтворює романтичний мир Середньовіччя, яким він з'являється в оперних спектаклях. Церква Сакре Керр ("святе серце Христово") зводилася після подій 1870 – 1871 рр. — франко-прусской війни й революції — як символ національного відродження й примирення. Церква розташована на вершині пагорба Монмартр у Парижу. Її білі стіни й округлі куполи видають вплив візантійського архітектурного стилю.
Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 542; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |