КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Мова і раса
В розділі про націю та расу йшлося про так зване арійство, що під впливом расизму стало свого роду офіційною націософією сучасної Німеччини. Ця наука про арійство і аріїв видається за найчистішу расову філософію історії. Насправді ж арійство - поняття не расове, а мовне. Засновано воно на мовному спорідненні головних груп європейського населення. На початку XIX ст. (1816) німецький лінгвіст Фр. Бопп (Рг. Ворр) констатував, що більшість європейських мов (від античних до сучасних), а саме: грецька, латинська, кельтська, латвійська, литовська, албанська й слов'янські, балтійські, німецькі, романські мови -утворюють генетичну спільноту з деякими азіатськими мовами, такими як санскрит, іранська та вірменська, й що всі ці мови походять від однієї спільної прамови. Ця мовна спільнота згодом була названа “арійською”. Німці її здебільшого називають індо-німецькою. Від ідеї арійської прамови зроблено крок до ідеї арійського пранароду. В такий спосіб факти мовно-культурного порядку були переведені в етноантропо-логічну сферу, а між мовою і расою встановлено певний органічний зв'язок. Одним із фундаторів мовного арійства був славетний оксфордський філософ Макс Міллер. Спробу етнографічної класифікації народів на підставі мов зробив видатний віденський вчений Фр. Мюллер в своїй “Етнографії”, що з'явилася в 1876-88 роках і знайшла жвавий відгук у науковому світі. Природу арійства з наукового погляду всебічно з'ясував О. Шрадер (О. Schrader) у “Die Іndogermanen”(1911). Та незабаром виявилася помилковість арійської теорії як расової. Стало зрозумілим, що раса і мова -різні речі, які не слід плутати чи змішувати. Каменярі арійства змушені були рішуче опротестувати фатальне непорозуміння на цьому грунті. М. Міллер, скажімо, заявив, що “для мене етнолог, який говорить про “арійську расу”, “арійську мову”, “арійські очі та волосся”, - такий же великий грішник, як і мовознавець, який веде мову про довгоголовий словник або короткоголову граматику”. Його віденський колега Фр. Мюллер не менш рішуче проголосив, що “раса - це порожня фраза, звичайне шахрайство”. К. Гартман стверджує, що “так звані арійці ніколи не існували як примітивний народ, це - винахід кабінетних вчених”. Так само й на думку Віхрова, не віднайдено й місце фактичного осідку арійців. Навіть великий прихильник арійської теорії чеський мовознавець проф. В. Фляшганс мусив констатувати, що “про цей великий народ (тобто арійців - О. Б.), найзнач-ніший для історії людства, історія не говорить нам абсолютно нічого: ні про людей, з яких він складавсь, ні про його культуру, ні про місце первісного осідку, ні про давні мандрування. Все, що ми знаємо про цей народ, відоме нам лише на підставі мови”. Можливо, занадто різко, але цілком справедливо кваліфікує арійство Б. Фіна, визначаючи його як “арійську хворобу” чи навіть “арійську брехню”. На його думку, в історії “людських помилок ця доктрина посяде колись почесне місце й стане важливим доказом того, як однаково легко можна обдурити фахових вчених і профанів”. Професійно аналізує це питання французький лінґвістА. Мейє... Він також твердить, що раса не має нічого спільного із мовою, бо це явище стосується різних категорій - природної та культурної. Характерні типи Європи, - підкреслює він, - доліхоцефальний русявий, альпійський та середньоморський, - не мають чітко визначених кордонів, які розмежують мовні типи”. А. Мейє застерігає проти того, щоб поширювати прикметник “арійський” на європейські народи, вживати його стосовно людини, яка говорить слов'янською або романською мовами... На думку цього мовознавця, арійцями можна називати тільки північно-західних індусів або іранців (персів). Як бачимо, мову не слід плутати із расою. Адже, по-перше, це різні речі, й, по-друге, так зване сучасне арійство в Європі, головним чином в Німеччині, не має жодних підстав як расових, так і мовних. Арійство - ідеологія суто політична, що лише зовні замаскована псевдонауковою оздобою. Висновки <...> Можемо констатувати, що хоча мова й не є абсолютною ознакою нації, проте і в кожнім разі це надто типова її прикмета, яка відіграє велику роль в історії та житті народу, сприяє поглибленню наро-дотворчого процесу. Має рацію проф. В. Фляйшганс, коли пише, що “історія народу, його моральні та правничі погляди тощо, - все це цілком заховане в мові; нічим іншим, аніж через мову, не передається у спадок минувшина і спільний набуток нації; в мові зосереджено все без решток, чим народ жив і що пережив”. Так виглядає націогенетична функція мови в історичній ретроспективі. Не менш важливе її суспільне значення в теперішній час. Завдяки мові нація об'єднується і викристалізовується в громадську спільноту. Як слушно відзначили М. Вебер та А. Мейє, активно сприяє цьому процесові новочасна демократизація політичного життя. Згідно А. Мейє, “немає нації, котра не прямувала б до розвитку своєї власної мови; мова животіє там, де вона не знаходить підтримки в національному почуванні”. У зв'язку із демократизацією громадського життя “боротьба за мову є символом боротьби за владу” (А. Мейє). Отже, в процесі самовизначення народу мова постає вирішальним чинником етнополітичного характеру. Рідна мова -це міцна зброя поневоленого народу у визвольній боротьбі.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 493; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |