КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Зв'язок між культурою і нацією
Ясна річ, теоретична націологія повинна висловлюватись з приводу питань “нація і культура”. Не дивно, що багато дослідників нації вбачають її природу саме в культурі. Для ілюстрації цього твердження наведу два типових приклади. Серед старших на-ціологів проблему нації в культурному аспекті трактував Фр. Й. Нойман. У своїй джерельній праці “Народ і нація” він подає таку дефініцію: “Нація - це велике скупчення людей (населення), які внаслідок своєрідних культурних надбань, особливо в літературі, мистецтві та науці, чи в ділянці політики, витворили самобутню загальну спільноту, яка передається через покоління і головним чином виявляється у спільній мові, спільних рисах вдачі, спільних звичаях, а також в дуже розвиненому відчутті національної спільноти”. В цій дефініції доречно підкреслені усі складники культури як націогенетичні чинники. Кожен з них - мова, писем-ство, особливо книга, та мистецтво, і передовсім музика, наука, - пристосовані змістом і формою до життєвих потреб народу, а також і увесь світогляд та етика, вдача і побут народу є тими елементами, що поглиблюють процес національної індивідуалізації народу, перетворюючи його з етнографічної сировини в національне викристалізований суспільний колектив. <...> Трактує націю як “культурну спільноту” й О. Бауер. <...> У монографії “Національне питання та соціал-демократія” О. Бауер захищає тезу, що кожна нація репрезентує власну культуру, і що новочасний розвиток прямує до розквіту “національної культурної спільноти”. Цей процес поступової національно-культурної диференціації розпочався у зв'язку із виникненням капіталізму, особливо вищих щаблів розвитку цієї суспільно-господарської системи, але тільки за умов соціалізму за посередництвом “еволюційно-національної політики”, яка конче має бути соціалістичною, - досягне своєї вершини. Є фактом, -наголошує О. Бауер, - що соціалізм сприяє автономії нації, робить її долю витвором свідомої волі, впливає на всезростаюче розрізнення нації в соціалістичному суспільстві, більш чітке визначення її своєрідності, розмежування вдачі”. Змушений нагадати, що нація, за дефініцією цього націолога, - це не тільки культурна спільнота, вона передовсім зумовлюється спільною долею і пов'язаними з цим спільними рисами вдачі. У концепції О. Бауера слушно звернуто увагу на суспільний бік цього питання, а саме на внутрішню консолідацію нації, усунення тих суспільних перепон на тлі дотеперішнього народу, про що тут згадувалося попередньо. “Піднесення всього народу до національної культурної спільності, - підкреслює цей автор, - здобуття нацією повного самовизначення, прогресуючий процес диференціації нації - це означає соціалізм”. Згідно думці цього дослідника, соціалізм найкраще забезпечує масову націоналізацію народу і, таким чином, його політичне об'єднання. Соціалізм виступає передумовою національної культури, на брак якої в сучасному суспільстві зверталася вже увага. О. Бауер з'ясовує відтак механіку цього процесу шляхом так званої національної апперцепції... Завдяки масовій апперцепції нація стає джерелом культурної своєрідності та творчості. Завдяки цьому вона є вічним джерелом культурної різноманітності, збагачує все новими дарунками загальну світову культуру й вносить в її сонячне сяйво веселкову різнобарвність. Ось чому найбільше й найглибше національне постає також як вселюдське й світове. Можна навести безліч доказів на підтвердження цієї тези. Обмежуся, за браком місця, лише кількома. В музиці (яка, до речі, є одним із найхарактерніших проявів національної культури) чим більш ознак національного, тим вона оригінальніша й всесвітньо цікава. Не кажу вже про народну пісню, в якій найкраще виявляється мистецька вдача народу. Та звернемось до музики мистецької. Р. Вагнер був, безсумнівно, одним з найбільших національних композиторів. Вже поетична тематика його музичних творів суто національна і навіть пранімецька. Деякі з них, наприклад, <...>, “Лоенгрін” є апофеозом німецького народу, не кажучи вже про національно-міфічний “Перстень Нібелунгів”. Проте автор “Тристана та Ізоль-ди” й “Персіфаля” - один з найбільших корифеїв європейської музики XIX ст. Це саме можна сказати про Ф. Шопена або Е. Гріга, великих музикантів польського та норвезького народів, твори яких увійшли до пантеону всесвітньої музики. Або візьмемо інший приклад, згадаймо чеського композитора Б. Сметану. Відомо, що його музика була одним із головних чинників чеського національного відродження у XIX ст. Його комічна “Продана наречена” воскресила чеську музику, але відтак здобула увесь світ. Програмовий цикл симфонічних поезій Б. Сметани “Моя батьківщина” - заклик сурми до визвольної боротьби. Під час світової війни, коли австрійська цензура задушила всі інші прояви чеської самостійної думки - “Vlast” на концертах була єдиним стихійним виявом національного протесту і віри в непереможність чеського народу. Україна ще чекає свого Т. Шевченка в музиці. Але приклад геніального і безсмертного “Кобзаря” є доказом з іншої ділянки культури (а саме письменства), що велике національне явище є водночас і великим вселюдським; гріхом проти душі нації є протистав-ленння національного вселюдському, коли насправді ці два елементи культури обопільне доповнюються й довершуються. <...> Хочу ще одну згадати цікаву думку Ж. Жо-реса, одного з найвидатніших французьких націоло-гів, про те, що “нація - це скарбниця людського генію і поступу”. Інакше кажучи, нація - це вічне джерело культурно-творчого розвитку людства. Отже, культуру цілком виправдано можна зарахувати до критеріїв нації. Культура - це свого роду мірило своєрідності й вартості нації. Ступінь поширення і, головне, поглиблення культури в масах - це одна із передумов перетворення народу в націю. Нація як така немислима без власної культури. Культура - перший і вирішальний етап на шляху національного самовизначення кожного народу. Ось чому мова і релігія, письменство і мистецтво були й є народотворчи-ми чинниками. Адже, як пише П. Барт у розвідці “Нація в її соціологічному значенні” (1912), “мистецтво сприяє піднесенню національної свідомості, а приналежність до нації, в свою чергу, стимулює мистецтво”. Навіть для античних греків, де етногенезис найяскравіше виявився саме в ділянці мистецтва, переважно різьбярства і музики як виховного засобу, ця остання була критерієм, що відрізняла земляків Гомера від варварів. Це - один з найдавніших прикладів самовизначення народу за культурною ознакою. Цей критерій стає ще більш обов'язковим, коли йдеться про самовизначення модерної нації, для якої культура є легітимацією на право вступу до пантеону людськості.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 560; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |