КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Спільнота
ЯК ПСИХОВОЛЮНТАРИСТИЧНА НАЦІЯ Націогенетичні впливи релігії Релігійний універсалізм і націоналізм РЕЛІГІЯ ТА НАЦІЯ Релігія як один з найдавніших проявів людської культури вважається деякими націологами також за ознаку нації. У світлі історичної ретроспективи наро-дотворення доводиться констатувати, що релігія, безсумнівно, й особливо під час етногенезису, сприяла формуванню народів. У своїх витоках всі релігії мають виразно націо-центричниЙ характер. Коли згодом вони церковно організовувались, деякі з них стали виявляти універ-салістичні, наднаціональні тенденції. Проте, ставши світовими, вони не втрачають зовсім свого національного типу. Навпаки, їхній універсальний месіанізм породжує власний націоцентризм. Вже в давні часи, на думку П. Варта, “релігії античних основних суспільств були виразно національними”. Грецький Аполлон так само, як римський Юпітер, були національними богами. Проф. Ф. Жилка в “Історії всесвітніх релігій” (1924) пише: “Якщо ми хочемо зрозуміти виникнення та історію світових релігій, то мусимо ввести їх у межі давніх, з яких і проти яких вони постали”. Буддизм міг вирости лише в Індії з брахманізму. Християнство також важко уявити деінде поза землею ізраїльського народу. Національні релігії мають своє продовження і завершення в універсальних релігіях; універсальні релігії зберігають і собі деякі ознаки племенних релігій... Історія усіх релігій наочно підтверджує їхній органічний зв'язок з народом і краєм, де вони виникли. <...> Існує певний зв'язок між релігією і нацією. Соціологічне поки що не з'ясований характер цього зв'язку. Можна припустити, що між релігійними і національними почуваннями людини існує певна аналогія. Обидва належать до найінтимніших і водночас до найфанатичніших проявів людської душі. Хронологічно національна свідомість пізніша за релігійну. Та в релігійних почуттях вже підсвідоме криються зачатки майбутньої національної відрубності. Цим до певної міри пояснюється те, що релігія давніше, а подекуди нещодавно (на Сході переважно) - була “національним критерієм”. Католик був синонімом поляка в царській Росії, а православний - росіянина. В Галичині уніат (греко-католик) - це національне українець, а римо-католик - конче поляк, хоча рідною мовою для нього була українська. В Азії та Африці мохаммедан ототожнювали з арабами. Звісно, такі узагальнення помилкові, так само, як і расово-релігійні... Як бачимо, усі спроби визначення нації за так званими об'єктивними ознаками не справдились; кожна ознака чи всі разом - не вичерпують природи нації. Адже не можна націю ототожнювати з расою або з кров'ю, вона не рабськи пов'язана з територією чи землею, не покривається мовою і тим більше релігією. Навіть культура не вичерпує абсолютно її природи, хоча нація - безсумнівне передджерело (передвісник) вселюдських культурних вартостей й інспірує найкращі архітвори світової культури. Саме тому поки що неможлива точна й вичерпна наукова дефініція нації. Не випадково деякі дослідники скептично сприймають можливість точного визначення поняття нації. Так, наприклад, А. Мейє гадає, що “насправді нація являє собою досить неясну річ, зміст і характер якої змінюється залежно від обставин”. Хоча цей же видатний лінгвіст схильний вважати, що приналежність до нації - справа почуттів та волі. Це нагадує теорію П. Манчіні, який серед ознак нації найголовнішою вважав “національну свідомість”. Звичайно, що пробуджена національна свідомість постає з попередніх національних почуттів та волі, шляхом розумової їх дистиляції. Бо національні почуття і воля діють первісне і, ясна річ, підсвідоме та стихійно. Тому і молодий націоналізм у своїй політичній практиці часто буває ірраціональним і фанатичним. Іноді цей фанатизм перетворюється в про-тикультурне варварство, як, скажімо, в Європі після світової війни. Американський етнолог Фр. Боас у праці “Раса і культура” подає таку історичну схему основних етапів народотворчого розвитку. “Почуття приналежності до орди, - пише він, - поширюється до відчуття єдності племені, до пізнання однорідності населення більшої території, а зрештою - до національної свідомості. Ця остання, здається, може бути межею, до якої доходить розвиток поняття людської співприналеж-ності”. Відомий німецький соціолог М. Вебер також підкреслює чуттєвий характер природи нації, визначаючи її як “емоційного типу спільноту, рівнозначним відповідником якої стає своя держава...”. На цій підставі нація “нормально змагається за витворення держави із себе”. В свою чергу, таке розуміння нації наближається до її визначення О. Бауером як спільноти долі та вдачі. Націогенетичне значення волі в процесі утворення нації відзначав батько німецької соціології Ф. Теніс на II конгресі німецьких соціологів, де він в дебатах з цього приводу сказав: “Природу модерної нації слід розуміти таким чином, що її, бодай почасти, визначають вольові змагання, ядро яких полягає в можливо більшому й загальному її поширенні”. Отже, почуття і воля відіграють велику роль як чинники етно- і націогенезису. Натомість, зовсім підрядна й обмежена поки що функція випадає за таких обставин розумові, зрештою, все ще малоактивному чиннику етногенезису. В політиці та громадському житті панують стихійні пристрасті, а несвідомо - критичний розумовий аналіз. Проте раціоналізація суспільних процесів - неминуча передумова подальшого людського поступу. Модерна нація також мусить раціоналізуватись, звільнити свою свідомість від намулу стихійного антисоціального атавізму. Це передумова міжнародного замирення та міжлюдського порозуміння. Так усвідомлюють націю віщуни й каменярі історичного завтра, яких не лякає криваве безглуздя післявоєнної сучасності. Один з них, ідеолог Пан-Європи Куденгове-Калергі, вважає, що нації “не є спільнотою крові, але духу; вони об'єднані не фізичним спільним походженням, а духовно спільними вчителями. Нації постають <...> із взаємин між талановитими народами та їхніми велетами. Геній без народу не витворить жодної культури, але й народ без велетнів не є нацією. Народи народжують своїх геніальних провідників, поетів і мислителів, які, зі свого боку, через медіум мови, релігії, мистецтва та політики перетворюють народ, до якого вони належать духом”. Куденгове-Калергі ілюструє це твердження історичними прикладами. Мухаммед був батьком арабського народу. Дайте - італійського, Лютер - німецького, Гус - чеського, Корнель, Расін, Вольтер і Руссо, Наполеон та Золя перетворили французький народ в націю. Кант, Гете і Шіллер, Ваґнер, Ніцше та Бісмарк були будівничими німецької нації; Р. Тагор і М. Ганді - духовні батьки індуської нації, як Т. Г. Масарик -чеської, а Д'Аннунціо та Муссоліні мають незаперечний вплив на новітній італійський націогенезис. Висновок із цих міркувань авторів “Пан-Європи” такий: “Нації - симбіози спільнот між велетнями та їх народами, що водночас є Їхніми батьками і синами, творцями і витворами. Характерною релігією націоналізму постає культ героїв. Народ об'єднують спільні герої, яких він наслідує, його об'єднують спільні ідеали та ідеальні постаті, спільні провідники, поети і боги”. Незважаючи на те, що ця теорія та ідеологія звужує природу націогенезису, нехтуючи, скажімо, значенням матеріального (бо це відноситься до оточення в народотворчих процесах), проте в ній слушно підкреслюється і підноситься роль духовного і індивідуального чинника, як свого роду активних атомів, навколо яких швидше і виразніше відбувається кристалізація модерних націй, що врешті-решт (якщо вони ще не є ними) дедалі більше ставатимуть духовними спільнотами.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 419; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |