КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Проблематика і завдання етнополітики
IV. ЕТНОПОЛІТИКА Етногенетика і націоаналітика, з'ясуванню яких була присвячена попередня частина цієї праці, становлять основний розділ науки про націю. Це - загальна націологія. Етнополітика і націософія - спеціальні частини народознавства. Кожна із них згодом стане окремою націологічною дисципліною; етнопо-літика як конкретна націологія, націософія як наука про проблеми нації... <...> Що ж являє собою етно-націо-політика? Це -та частина народознавства, яка спеціально вивчає взаємини між нацією і державою, а загалом досліджує питання нації в політичному аспекті. Це означає, що етнополітика цікавиться усіма справами, які так чи інакше мають зв'язок із державним аспектом національних взаємин. Отже, передовсім вона вивчає питання політичного самовизначення нації, як з погляду їх проблематики, так і практичного розв'язання. Досі увага етнополітики була присвячена переважно проблемі національних меншин... Завданням її є класифікація народів і держав з погляду національного складу та прагнень політичних формацій. Етнополітика на підставі вивчення політичного становища минулого і сучасного має збагнути й перспективи на-ціо-державних взаємин у найближчій майбутності, передбачити і теоретично обґрунтувати ймовірні форми їхнього розвитку. Питання соборності, як в національному, так і в державному аспекті, також має бути досліджене ет-нополітикою, хоча, з іншого боку, воно належить і до націософії. Подвійний характер з цього погляду має справа асиміляції. Виникає питання: асимілюються чи не асимілюються народи? Коли? Де? Як? Адже й досі існує багато прихильників навіть примусової асиміляції, хоча історичний досвід засвідчує, що поневолені народи, доки вони живуть на рідній землі, не асимілюються. Навіть світові культури та мови, як англійська, французька, німецька та інші, не змогли заси-мілювати повністю своїх інородців (камірів, ірландців, бретонців, чехів, поляків, лужичан, естонців, литовців тощо). Асиміляція соціо- й націологічно дуже складне явище і тому потребує докладного і всебічного вивчення, передовсім в історичній ретроспективі. В добу етногенезису асиміляція діє інакше, аніж під час націогенезису, коли її природно і поступово обмежують дедалі більше. Не можна говорити про асиміляцію народів в цілому, а лише окремих їх верств, груп чи одиниць. Доки нація не сформувалась і не самовизначилася, легко і швидко асимілюються деякі її шари. Наприклад, винародовилася майже скрізь шляхта і вищі верстви поневолених народів, подекуди це сталося з містом, пасивно приховувало свою пасивність і мову село. Слід розрізняти асиміляцію природню, - під впливом іншонаціонального оточення, - та примусову, яку політичними та адміністративними засобами проводить держава. Асиміляція - найчастіше наслідок господарського і суспільного тиску панівного народу. Іноді це спланована культурна політика, спрямована на винародовлення дітей іншонаціонального населення через школу чи просвітні установи. Спеціальними різновидами асиміляції є, приміром, ренегатство, коли задля користолюбства чи особистого кар'єризму зраджується власна народність. Як бачимо, існує багато різних родів і відтінків асиміляції. Визначити і дослідити природу цього явища з національного погляду - спеціальне завдання етнополітики. Тут я обмежусь лише значенням ЇЇ ролі як одного із етнополітичних чинників, що в недавньому минулому діяв більше, аніж тепер, коли поширення і поглиблення національної свідомості серед загалу гальмує і обмежує вплив асиміляції. По війні, всупереч міжнародній охороні національних меншин, деякі держави, головним чином з авторитарним режимом (Італія, Німеччина), стали на шлях безоглядного примусового винародовлення своїх “окраїн” та “інородців”. Наслідки цих заходів сумнівні. Свідома нація не асимілюється, її можна хіба що частково фізично знищити, коли вона невелика, як, наприклад, лужицькі серби в сучасній Німеччині або словінці в Італії. Перед світовою війною і під час неї лише стара Туреччина дозволяла собі таку “ет-нополітику” стосовно своїх вірменів. Проте вірмени не згинули: живі сили нації протидіють фізичному переслідуванню. А загалом примусова асиміляція - політичний анахронізм. Вона руйнує підвалини держави, бо ґартує сили переслідуваного народу, спрямовані на рішуче протистояння в національному визволенні.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 362; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |